Canada krijgt zware dobber aan Protocol van Kyoto

Van alle landen die het Protocol van Kyoto tegen de uitstoot van broeikasgassen ratificeerden, loopt Canada het meest achter op schema. Het land zal miljarden moeten investeren om in 2012 te kunnen voldoen aan de verplichtingen van Kyoto.







Het Protocol van Kyoto treedt op 16 februari in werking. De industrielanden die het protocol ratificeerden, hebben zich verplicht om hun uitstoot van broeikasgassen voor 2012 met gemiddeld 5 procent te verminderen ten opzichte van het niveau in 1990.

Canada was een van de eerste landen die eind jaren tachtig de alarmbel luidde over de opwarming van de aarde. Tijdens een van de eerste internationale klimaatconferenties, die in 1988 in het land werd gehouden, werd opgeroepen om de uitstoot van broeikasgassen voor 2005 met 20 procent te verminderen.

Tijdens de Kyoto-onderhandelingen in 1997 beloofde Canada zijn uitstoot in 2012 met 6 procent te reduceren ten opzichte van 1990. Maar sinds 1990 nam de uitstoot van broeikasgassen in het land toe met 20 procent, en die stijging gaat nog steeds door.

Het is erg onwaarschijnlijk dat Canada zijn achterstand nog voor 2012 inloopt, zegt Dale Marshall van de David Suzuki Foudation, een milieuorganisatie in Vancouver. Politiek gekonkel en eigenbelang van de industrie zijn de belangrijkste oorzaken van de dreigende mislukking in Canada, volgens Matthew Bramley, directeur klimaatverandering van het Pembina Institute in Alberta. Er zijn jaren verspild met consultaties en vergaderingen om de industrie over de streep te trekken en iedereen tevreden te houden, zegt hij in een interview.

Ruim 85 procent van de Canadezen steunt het Protocol van Kyoto, zegt Marshall. Mensen zijn bereid om hun aandeel te leveren in de beperking van de uitstoot, maar alleen als ze zien dat andere sectoren ook hun verantwoordelijkheid nemen. Over het geheel genomen hebben bedrijven hun uitstoot aanzienlijk gereduceerd, maar de uitstoot in de energie- en transportsector blijft sterk stijgen. In de auto-industrie bestaat veel weerstand tegen efficiënter gebruik van energie, zegt Marshall.

Na intensief lobbyen wisten de autofabrikanten in 2002 een uitzonderingspositie te verwerven. Als ze voor 2010 zouden zorgen voor auto’s en vrachtwagens die 25 procent zuiniger rijden, mocht de uitstoot van hun fabrieken gelijk blijven. Het lijkt er echter op dat de industrie die belofte niet kan waarmaken. Die 25 procent is wel hard nodig, wil Canada nog enige kans maken de Kyoto-doelstelling te halen.

Met een slotoffensief hoopt de regering alsnog een inhaalslag te maken. Deze week wordt de laatste hand gelegd aan een Canadees vijfjarenplan voor de reductie van broeikasgassen. Uit documenten die lekten naar de Canadese krant Globe and Mail, blijkt dat de regering van plan is voor 1,9 miljard dollar (1,5 miljard euro) aan belastingmaatregelen en subsidies te introduceren om bedrijfsleven en consumenten aan te zetten hun uitstoot te verminderen. Het gaat onder meer om aftrekbaarheid van investeringen in energiezuinige kantoren en subsidies tot 1.600 dollar (ongeveer 1.250 euro) voor superzuinige auto’s.

De maatregelen zullen echter hooguit zorgen voor 65 procent van de noodzakelijke reducties. Deskundigen zeggen dat Canada minstens een miljard dollar per jaar zal moeten uitgeven aan het kopen van emissierechten van landen als Rusland en Oekraïne. Onder het Protocol van Kyoto kunnen landen ter compensatie van hun eigen teveel aan uitstoot, internationale emissierechten kopen. Rusland zit door de ineenstorting van de economie in de jaren negentig flink onder het niveau van 1990, toen de industrie nog volop draaide.

Canada kan de Kyoto-richtlijn volgens Marshall alleen op eigen kracht halen als dwingende maatregelen worden opgelegd aan de industrie. De kans dat dit gebeurt, is erg klein. Zo is de emissie-uitstoot in de olie-industrie de afgelopen jaren flink toegenomen. Omdat de VS minder afhankelijk willen worden van olie uit het Midden-Oosten, is Canada inmiddels de grootste buitenlandse leverancier van olie en gas geworden. Alleen in Saudi-Arabië zit meer olie dan in de provincie Alberta in Canada.

Veel van de Canadese olie moet worden gewonnen uit teerzand, dat zware asfaltachtige olie bevat. Het verwerken van teerzand is een dure en energieverslindende business die alleen rendabel is als de olieprijzen hoog zijn. De afgelopen jaren werden miljarden dollars geïnvesteerd in de industrie, in de verwachting dat de olieprijzen op termijn nog hoger zouden worden. De emissie-uitstoot die veroorzaakt wordt door de verwerking van teerzand, zal tussen 2000 en 2010 waarschijnlijk verviervoudigen, zegt Bramley.

Op de lange termijn zullen landen als India en China naar verwachting echter de grootste vervuilers worden. In plaats van emissierechten te kopen, kan de regering beter een fonds opzetten voor het ontwikkelen van schone energie waar ook de ontwikkelingslanden van kunnen profiteren, zegt Pierre Alvarez, voorzitter van de Canadese Vereniging van Olieproducenten.

De stijging van de uitstoot in de olie-industrie is een direct gevolg van de groeiende energieconsumptie bij de eindverbruiker, de consument, zegt hij. Die wil ruimere huizen, grotere auto’s en meer elektronica. Canada heeft zich vastgelegd op een onrealistisch doel, concludeert Alvarez. (JS/PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.