China hengelt naar hoogopgeleide Latijns-Amerikanen

Steeds meer Latijns-Amerikaanse ingenieurs, architecten en ontwerpers vinden werk in China. Voor knelpuntberoepen liggen de lonen er hoger dan aan het thuisfront, en er is in elk geval veel werk.

“De Chinezen zijn erg veeleisend. Het medisch onderzoek is heel minutieus, en je moet een hele reeks technische en praktische proeven afleggen”, zegt Armando Arauz, een Mexicaanse piloot die zich opmaakt om voor een Chinese luchtvaartmaatschappij te gaan werken.

“Verscheidene studies tonen verrassend genoeg aan dat de lonen in China in hoogtechnologische sectoren hoger liggen dan in Mexico en andere Latijns-Amerikaanse landen”, zegt Dussel Peters, de coördinator van het Centrum voor Chinees-Mexicaanse Studies aan de Nationale Autonome Universiteit van Mexico.

Cijfers over de nieuwe stroom van hoogopgeleide Latijns-Amerikanen naar China zijn er niet, maar concrete verhalen des te meer. Jair Gutiérrez, een Mexicaanse ingenieur van 31, ontwerpt elektronische consoles voor een Zuid-Koreaans bedrijf dat in Mexico apparaten voor de Chinese markt maakt. In 2009 werkte hij al negen maanden in de Zuid-Chinese stad Guangzhou, en binnenkort vertrekt hij weer. Hij is vooral opgetogen over snelle ontwikkeling van nieuwe apparaten in China en over de kans om heel andere producten te leren kennen dan er in Mexico te krijgen zijn.

Emigratieland

In Latijns-Amerika is Mexico een belangrijk rekruteringsgebied voor Chinese bedrijven. Ongeveer vijf procent van de bevolking zit er zonder werk, en de economie lijdt er nog altijd onder de gevolgen van de crisis die in 2009 vanuit de VS kwam binnenwaaien. Mexico is een traditioneel emigratieland, en ook hoogopgeleide Mexicanen vinden makkelijk de weg naar het buitenland. Elk jaar vertrekken er zo’n 120.000 Mexicanen met goede diploma’s naar werkgevers in andere landen, schat de Mexicaanse Raad voor Wetenschap en Technologie (Conacyt). Het leeuwendeel van die emigranten werkt in de VS.

De Chinese economie groeit veel sneller dan de Amerikaanse; er worden dan ook veel meer nieuwe arbeidsplaatsen gecreëerd. “In China werken is heel attractief”, vindt Arauz, de piloot. “Je komt in een heel andere omgeving terecht, ze betalen goed en proberen hun aanbod aantrekkelijk te maken om mensen te overtuigen de stap te zetten.”

Arauz werkte vijftien jaar lang voor de luchtvaartmaatschappij Mexicana. Sinds augustus vorig jaar staan de zestig vliegtuigen van de maatschappij aan de grond omdat Mexicana met grote financiële problemen kampte. Binnenkort hervat het bedrijf waarschijnlijk zijn activiteiten, maar dan met veel minder dan de 180 piloten die er vorig jaar aan de slag waren.

Gespecialiseerde Canadese en Britse headhunters ronselden eind vorig jaar in Mexico kandidaten voor de Chinese luchtvaartsector. China telt een twintigtal grote nationale luchtvaartmaatschappijen en wil de komende vijf jaar tachtig nieuwe internationale luchthavens bouwen.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.