Chinese investeerders kopen Taiwanese media

Taiwanese burgergroepen, journalisten en vakbonden slaan alarm over de overname van de mediagroep Next Media door Chinese investeerders. Ze vrezen dat de persvrijheid en zelfs het overleven van het democratische politieke systeem in gevaar is.

Op 29 november werd de Next Media Group, eigenaar van onder meer de populaire krant Apple Daily en Next TV, voor 600 miljoen dollar (460 miljoen euro) aan vijf investeerders verkocht, onder wie de controversiële Want China Times-voorzitter Tsai Shao-chung.

Midden oktober was al bekend dat de groep verkocht zou worden, maar er kwam pas protest toen bekend werd dat Tsai een van de kopers zou worden. De tegenstanders vrezen voor de gevolgen van de aankoop voor het mediapluralisme in Taiwan, de persvrijheid en de democratie.

Tsai is ook een grote investeerder in Asia Television, de Chineesgezinde televisiezender in Hongkong, en bezit sinds juli ook in het grootste kabelbedrijf in Taiwan. Met de overname krijgt hij naar schatting 50 procent van de krantenmarkt in handen en 30 procent van de kabeltelevisie.

Democratie

Volgens Karl Hsu-Wei-chun, vorzitter van Taiwan Democracy Monitor, zal de overname van de groep door vijf grote investeerders die belangrijke belangen hebben in de Volksrepubliek China “ernstige structurele gevolgen” hebben voor de Taiwanese democratie. “Iedereen kan zien dat dit de manier is waarop China de controle over Taiwan koopt, net zoals ze in de jaren negentig in Hongkong hebben gedaan”, zegt hij.

Ook volgens Chen Siao-yi van de Taiwanese journalistenbond ATJ zijn de gevolgen groot. “Als deze magnaten meer dan 50 procent van de Taiwanese media controleren, zullen we nooit weten hoeveel nieuws verloren gaat omdat het niet gepubliceerd wordt, en hoeveel van het gepubliceerde nieuwe vals is”, zegt hij.

Het nieuws van de overname leidde in Taiwan zelfs tot relletjes tussen studenten en de politie. Ook de vakbonden hielden op 27 november een wake voor de gebouwen van Next Media.

De Taiwanese overheid hield zich tot nog toe overwegend stil rond de zaak. Premier Sean Chen zei op 28 november enkel dat zijn regering de beslissing van de onafhankelijke mediacommissie, die toestemming gaf voor de overname, respecteerde.

 

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3184   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift