CO2-uitstoot wagens daalt maar matig

De Europese en Japanse autofabrikanten zitten op schema voor het halen van hun eigen vrijwillige ‘Kyoto-doelstellingen’. Dankzij technologische innovaties is een maximale uitstoot van 140 gram per kilometer binnen enkele jaren mogelijk, zegt de Europese Commissie in een nieuw rapport. Een verdere daling is technologisch te duur, argumenteren de autofabrikanten tot woede van Europese milieugroepen.



De meeste autofabrikanten zijn er ook in 2003 in geslaagd om wagens op de markt te brengen die minder CO2 uitstoten. Dat concludeert de Europese Commissie in een gisteren (woensdag) verschenen rapport over de uitstoot van nieuwe wagens. Nieuwe Europese wagens realiseerden in 2003 een uitstoot van 163 gram. Japanse en Koreaanse merken braken respectievelijk 172 en 179 gram uit.

In vergelijking met tien jaar geleden, stoten de nieuwe Europese en Japanse wagens ongeveer 12 procent minder CO2 uit. Maar in 2003 bedroeg de reductie nog amper 1 procent. “De verwezenlijkingen voor 2003 zijn minder in vergelijking met de beginjaren” van het Europese reductieprogramma, aldus het rapport. Nochtans beloofden de autofabrikanten dat de reductie door technologische innovatie exponentieel zou gaan.

Voorlopig zitten de Vereniging van Europese Autofabrikanten ACEA en zijn Japanse evenknie JAMA nog op schema, oordeelt de Europese Commissie voorzichtig. Auto’s mogen van Europa tegen 2008 maximaal 140 gram CO2 (het belangrijkste broeikasgas) uitstoten per kilometer. Hoewel mogen: de auto-industrie wil enkel een vrijwillig engagement aangaan.

De Europese Commissie wil tegen 2010 120 gram/km halen. Maar dat vinden de autofabrikanten te duur, zo staat in het rapport. “ACEA en JAMA beweren dat, hoewel het technologische potentieel groot genoeg is om 120 gram te bereiken, de kosten te hoog zijn en de markten zouden verstoren. Ze geloven dat bijkomende reducties op een meer kostenefficiënte manier kunnen gebeuren door andere actoren, waaronder overheden en klanten, te betrekken.”

“Dit toont aan dat vrijwillige engagementen weinig waard zijn”, zegt Jos Dings van Transport & Environment, een Europese federatie van milieugroepen. “De auto-industrie trekt zijn staart in. Het klopt niet dat technologische innovaties te duur zijn. De inefficiënte van wagens is onacceptabel op een moment dat het verkeer steeds meer broeikasgassen blijft uitstoten.”

Volgens het rapport is de impact van labels voor milieuvriendelijke wagens en fiscale maatregelen voorlopig “verwaarloosbaar”. “Labels voor milieuvriendelijke wagens zijn al voorzichtig ingevoerd maar werken niet omdat het slechts om ‘informatie’ gaat. Taksen berekend op basis van C02 zijn pas iets voor de toekomst,” zegt Dings van T&E. “Engeland heeft een taks die afhankelijk is van de CO2. Als je een zuinigere wagen koopt, dan is het verschil in je portefeuille meteen enkele honderden of duizenden euro’s.”

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift