Costa Rica plant omstreden luchthaven in natuurparel

Costa Rica plant een internationale luchthaven in Osa, een gebied dat 3 procent van alle biodiversiteit ter wereld herbergt. Tegenstanders maken zich zorgen om het milieu en de gevolgen voor het ecotoerisme.

Costa Rica plant een internationale luchthaven in Osa, een gebied dat 3 procent van alle biodiversiteit ter wereld herbergt. Tegenstanders maken zich zorgen om het milieu en de gevolgen voor het ecotoerisme.

De plek waar de luchthaven moet komen, bevindt zich op nauwelijks enkele kilometers van Térraba-Sierpe, dat op de lijst van Internationaal Erkende Draslanden staat. De “Everglades van Costa Rica” zijn een van de meest biodiverse gebieden ter wereld, maar ook belangrijk voor waterzuivering, de visbestanden, als buffer tegen erosie en voor de opslag van CO2. Het gebied levert zo jaarlijks voor bijna 2 miljard dollar aan natuurlijke rijkdom.

De plannen voor het vliegveld bestaan al sinds 2006, maar kwamen in een stroomversnelling nadat president Laura Chinchilla het project had bestempeld als “project van nationaal belang”, dat armoede kan helpen bestrijden en banen oplevert. De regering gaf opdracht tot impactstudies en begon met de voorbereidingen voor de vergunning.

De luchthaven moet aangelegd worden op een terrein van de overheid van 4 vierkante kilometer. De families die er wonen, maken zich klaar voor de verhuizing. Ze willen volgende week getuigen voor de Milieucommissie in het parlement.

Controverse

Tegenstanders van de luchthaven betwijfelen dat het project de armoede zal bestrijden. Ze geven het voorbeeld van de provincie Guanacaste. Ook daar kreeg een lokale luchthaven een internationale terminal in 2002. Uit studies blijkt dat die uitbreiding tot instabiliteit leidde door de snelle instroom van internationale vastgoedmakelaars en een snelle opmars van luxe hotels. Veel van de nieuwe banen zijn gegaan naar mensen van buiten de regio, en de kosten van het levensonderhoud in de provincie steeg sneller dan de lonen.

Een nieuwe luchthaven op het Osa Schiereiland “met weinig regels, beperkte overheidsmiddelen en gebrekkige planning of controle kan snel leiden naar dezelfde negatieve effecten als in Guanacaste”, stelt een recent rapport van het Centrum voor Verantwoord Reizen, een ngo die verbonden is met de Universiteit van Stanford.

Ecotoerisme

Het centrum maakt zich vooral zorgen over de succesvolle sector van kleinschalige lodges die zich richten op het ecotoerisme, en daarom afhankelijk zijn van een ongerepte natuur in de regio. Nu al bezoeken jaarlijks 150.000 toeristen de streek.

De bouw van de nieuwe luchthaven is al gepland voor volgend jaar en zou in 2016 afgerond moeten zijn, voor een totaal bedrag van 35 miljoen dollar (24 miljoen euro). Op termijn moet de luchthaven in staat zijn om grote vliegtuigen als de Airbus A380 te ontvangen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2848   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift