Crisis brengt Suezkanaal zware slag toe

Niet zozeer de piraterij maar de economische crisis vormt een zware bedreiging voor het Suezkanaal. Egypte zag zijn inkomsten uit het kanaal de jongste maanden drastisch dalen.
“We zetten ons schrap voor een aanzienlijke daling van de kanaalinkomsten”, zegt Tarek Hussein, woordvoerder van de Suezkanaal-autoriteit (SCA). “En 90 procent van die daling heeft niet met piraterij te maken maar met het zeer slechte economische klimaat.”
Het tolgeld dat schepen betalen voor hun passage door het Suezkanaal, is een van de belangrijkste bronnen van buitenlandse deviezen voor Egypte. Vorig jaar vloeide 3,9 miljard euro van de Suezschepen naar de Egyptische staatskas.
Op 9 mei zei minister van Financiën Youssef Boutros-Ghali dat de kanaalinkomsten van oktober tot december vorig jaar 13 procent lager lagen dan in dezelfde periode in 2007. Volgens Hussein zaten de inkomsten voor januari en februari al 20 procent onder het niveau van twaalf maanden voordien. “En we verwachten een verdere daling, al kan niemand voorspellen hoeveel.”
Eerder dit jaar voorspelde de regering een daling van 3,5 procent voor heel 2009. Minister Boutros-Ghali zei op 10 mei in het parlement dat hij nu al een daling van 20 procent verwacht.

Piraterij


De vrees bestond dat de groeiende piraterij voor de Oost-Afrikaanse kust sinds eind vorig jaar het verkeer door Suez zou beïnvoeden. Sommige reders begonnen Suez te mijden en verkozen de route via Kaap Goede Hoop.
Maar de schade door de piraterij valt wel mee, zegt Mohamed Mahmoud Youssef, voorzitter van de Beni Sueif-universiteit en voormalig hoofd van de handelsfaculteit van de Universiteit van Caïro. “In tegenstelling tot wat eerst gevreesd werd, heeft de piraterij slechts een beperkte impact gehad op de kanaalinkomsten. Het belangrijkste resultaat was dat rederijen hogere verzekeringspremies moesten betalen en daardoor hun overheadkosten zagen stijgen. Dat gebeurt bij elke oorlog in de Golf, en de impact op het kanaal is altijd beperkt.”
“De piraten vallen geen schepen aan die door het Suezkanaal varen maar wel schepen voor de Somalische kust en in de Golf van Aden”, zegt Tarek Hussein van de Suezkanaal-autoriteit. “Bovendien wordt de Suezroute via de Straat van Mendeb beschermd door marineschepen uit Europa, de VS en Rusland, die daar sinds kort de commerciële scheepvaart vrijwaren.”
“Het Suezkanaal is zelfs een veiliger route dan die rond Kaap Goede Hoop, waar die bescherming niet bestaat”, zegt Hussein. “De Saoedi-Arabische supertanker (Sirius Star) die in november gekaapt werd door piraten voor de Keniaanse kust, was op weg naar de VS via de Kaap en niet via Suez.”

Belang voor nationale economie


“Het belang van het kanaal voor de nationale economie kan niet genoeg benadrukt worden”, zegt Youssef. “Het toerisme, de geldzendingen van Egyptenaren die in het buitenland werken en de kanaalinkomsten vormen de drie belangrijkste bronnen van harde valuta voor Egypte.”
Alledrie de pijlers krijgen klappen, zegt Youssef. “Sinds eind vorig jaar zijn de inkomsten uit het toerisme met 18 procent gedaald. De geldzendingen drogen op doordat steeds meer Egyptenaren in het buitenland, vooral in de Golf, zonder werk vallen en naar huis terugkeren.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.