De fiets als startblok

De Leuvense vzw Velo verhuurt sinds haar ontstaan in 1994 jaarlijks duizenden fietsen aan studenten. Daarnaast baat Velo een fietsherstelplaats uit waar je voor twee euro zelf aan je fiets kan sleutelen of je fiets kan laten herstellen door een Velo-technieker. De Velo-fietsen bestaan bijna volledig uit gerecycleerde onderdelen. Bij herstellingen kan je kiezen tussen nieuwe of tweedehandse onderdelen.

  • Lisa Develtere Jos Vandikkelen. Lisa Develtere

Bij Velo draait het in de eerste plaats om de fietstechniekers, niet om winstmaximalisatie. Jongeren uit het deeltijds beroepsonderwijs die nog niet helemaal klaar zijn voor de arbeidsmarkt, erkende asielzoekers die nog geen werk vonden, mensen die in de psychiatrie belandden en langdurig werklozen kunnen bij Velo een tijdelijke opleiding fietstechniek volgen en werkervaring opdoen.

Zo bereidt Velo jaarlijks een honderdtal mensen voor op de samenleving. ‘De opleiding is fietstechnisch, maar de nadruk ligt vooral op alles wat met arbeidshouding te maken heeft’, zegt Jos Vandikkelen, die aan het hoofd van Velo staat.

Voorbereiden op de samenleving

De fietstechniekers komen uiteindelijk lang niet allemaal in fietsateliers terecht, vertelt Vandikkelen. ‘We kunnen bijvoorbeeld aan een garagepoortenbedrijf vertellen dat we mensen hebben die op enkele maanden tijd fietstechniek aangeleerd hebben, mooi op tijd komen, geconcentreerd kunnen werken en vriendelijk in de omgang met klanten zijn. Ze kunnen dus evenzeer installateur van garagepoorten worden.’

Vandikkelen stelt dat Velo zijn fietstechniekers moet voorbereiden op de samenleving zoals ze is. ‘Met al haar liberale excessen, werkdruk en focus op consumeren. Ik zie geen alternatief, maar je kan je wel afvragen of dat nu de samenleving is waar we mensen op willen voorbereiden. Natuurlijk is het wel zo dat hoe meer mensen uit andere culturen en met andere inzichten hier een plek krijgen, hoe meer de samenleving zich ook aan hen moet aanpassen.’

Fietspunten

De grootste impact van Velo situeert zich op een ander vlak: mobiliteit. Zeker sinds Velo vijf jaar geleden haar activiteiten verruimde. ‘De NMBS wilde iets zien veranderen rond het fietsgebeuren in de stations. In samenwerking met collega’s in andere steden zijn we na enkele proefprojecten met Fietspunten in de stations begonnen.’ Intussen zijn er 41 Fietspunten aan de stations, die zorgen voor het onderhoud van de fietsenstallingen, fietsen van pendelaars herstellen en fietsen verhuren. De Fietspunten worden telkens gerund door lokale fietsondernemingen uit de sociale economie. Hun komst heeft zeker een impact, zegt Vandikkelen: ‘Je ziet dat niet alleen meer mensen met de fiets naar het station komen, ze komen ook met betere fietsen. De steden en de NMBS verbeterden de voorzieningen.’

Velo least sinds enkele jaren ook fietsen aan bedrijven. Zo ruilden drieduizend personeelsleden van de K.U.Leuven hun parkeerkaart in voor een fiets. Een mobiele hersteldienst van Velo repareert de defecte fietsen. Ook Voka Vlaams-Brabant toonde interesse en vroeg Vandikkelen om de diensten van Velo op de bestuursvergaderingen van de bedrijventerreinen te komen voorstellen. Fietsen, ook elektrische, zijn voor bedrijven tenslotte goedkoper dan bedrijfswagens. Daarnaast werkt Velo nauw samen met Stad Leuven. Nieuwe initiatieven rond diverse vormen van fietsenparkings en het onderhoud van de bestaande stallingen worden momenteel uitgewerkt. Vandikkelen: ‘Leuven is eindelijk op weg om een fietsstad te worden.’

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift