De geest van Bob Marley

Het wereldmuzieklabel Putumayo viert deze maand zijn vijftiende verjaardag.
Oprichter Dan Storper begon zijn muzikale veroveringsreis met een zelf samengesteld cassetje met achtergrondmuziek voor in zijn kledingwinkels. Resultaat: klanten bleven maar vragen naar de exotische, verleidelijke muziek die de Amerikaanse ondernemer had gecompileerd, Storper verkocht zijn kledingzaken en richtte een eigen muzieklabel op.
Vijftien jaar later heeft Putumayo 155 albums met wereldmuziek uitgebracht en 20 miljoen CD’s verkocht. Sommige albums gingen meer dan 200.000 keer over de toonbank –Putumayo’s absolute bestseller Cuba maar liefst 475.000 keer.
‘Drie elementen hebben sterk bijgedragen aan het succes van het label’, zegt Dan Storper. ‘In de eerste plaats de muziek zelf. We hebben altijd geprobeerd om op zoek te gaan naar fantastische muziek die iets universeels uitdrukt. Noem het de geest van Bob Marley als je wil. Maar weinigen kunnen zijn muziek niét appreciëren. Putumayo selecteert muziek die mensen een goed gevoel geeft. Om één album samen te stellen luisteren we naar duizenden liedjes. Onze CD’s moeten luisteraars mee op reis nemen.’
Tweede succesfactor: de sterke herkenbaarheid van het label. Alle albums zijn door Nicola Heindl voorzien van eenvoudige,  kleurrijk-exotische tekeningen. Storper: ‘Je kan er voor of tegen zijn, maar je herkent zel wel meteen. En ten derde is er onze eigenzinnige verkoopstrategie. In plaats van enkel te focussen op muziekwinkels, brengen we onze CD’s ook aan de man in bijvoorbeeld supermarkten, geschenkenwinkels en Wereldwinkels.’

Opmerkelijk is dat Putumayo een deel van zijn inkomsten doorstort naar non-profit organisaties. Storper: ‘Bij twee derde van onze albums is zowat 1 procent van de inkomsten doorgevloeid naar goede doelen. Op vijftien jaar tijd gaat het om een bedrag van ongeveer een miljoen dollar.’
Op de website van Putumayo prijkt een lijst van veertig ngo’s die door Putumayo gesponsord worden, van Amnesty International over Oxfam tot lokale organisaties zoals het Roma Education Fund in Hongarije en de Jamaica Basic Schools Foundation. ‘Een medewerker van Putumayo houdt zich bezig met de selectie van de organisaties. Het geeft voldoening om te zien dat het geld dat je inzamelt en de aandacht die je via muziek opbrengt, directe resultaten heeft in de landen waar de muziek vandaan komt. We voelen toch een zekere verantwoordelijkheid, en bovendien apprecieert ons publiek dat we non-profit organisaties steunen.’
Putumayo is van plan zijn actiedomein uit te breiden van muziek naar boeken en televisie. In september brengt het zijn eerste twee boeken –cultuur, geschiedenis en reizen in India en Marokko– op de markt. Ook televisie-uitzendingen en DVD’s over wereldmuziek zijn in voorbereiding.

MO* mag 5 exemplaren weggeven van de gloednieuwe African Party Putumayo Compilation. Stuur als de bliksem een mailtje naar wedstrijd@MO.be.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2832   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur