Volgens Lourdes Casanova, gespecialiseerd in internationale handel en auteur van het boek Global Latinas, zijn de groeiende multinationale bedrijven uit die opkomende landen een drijvende kracht in dat proces. Latijns-Amerika heeft weliswaar niet de allergrootste maar wel enkele opmerkelijke multinationals, die na de Argentijnse crash van 2001 zijn doorgebroken.
Een van de bekendste in onze contreien is Inbev, ontstaan uit het samengaan van Interbrew en het Braziliaanse AmBev in 2004. Inbev is vandaag de grootste brouwer ter wereld.
In maart dit jaar prijkte de Mexicaanse telecommagnaat Carlos Slim, eigenaar van América Móvil, op nummer één op de Forbes-lijst van rijkste mensen ter wereld. In de Fortune Global 500-lijst van 2010 figureren tien Latijns-Amerikaanse bedrijven: zeven Braziliaanse, waaronder het petroleumbedrijf Petrobras; Vale, een van de grootste mijnbedrijven ter wereld; de banken Bradesco en Banco do Brasil; de investeringsbank Itaúsa; het gasbedrijf Ultra, en de voedingsmultinational JBS. Mexico haalt dit jaar de lijst met zijn petroleumbedrijf Pemex en met América Móvil van Carlos Slim. Venezuela figureert in de lijst met het petroleumbedrijf PVDSA. Onder de Braziliaanse groten figureren verder ook Natura Cosméticos, het IT-bedrijf Politec, de vliegtuigbouwer Embraer en het constructiebedrijf Odebrecht, gespecialiseerd in bouwwerken, (petro)chemie en infrastructuurwerken, met aanwezigheid in verschillende Latijns-Amerikaanse landen maar ook in Portugal, de VS en Angola.
De opmars van de Global Latinas blijkt misschien nog het best uit de stroom van investeringskapitaal vanuit Latijns-Amerika en de Caraïben naar de rest van de wereld. Volgens het World Investment Report 2009 van de VN-Conferentie over Handel en Ontwikkeling (Unctad) stegen die investeringen voor Zuid-Amerika in 2008 met 131 procent, vooral vanuit Brazilië.