De tien meest maatschappelijk verantwoorde bedrijven

Vacature Magazine heeft samen met een specialistenpanel en doorlichtingsbureau Graydon onderzocht welke Belgische bedrijven op een succesvolle manier  Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het onderzoek leverde een lijst op van tien MVO-bedrijven die er ondanks de crisis in slagen hun maatschappelijk engagement te combineren met een sterke economische positie.

Vacature vroeg  5 experten tien Belgische grote tot middelgrote bedrijven te selecteren die volgens hen goed scoren op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vervolgens werd deze ranking aangevuld met financiële en economische gegevens van Graydon,  een bedrijf gespecialiseerd in handels- en marketinginformatie. Zo kwam men tot een lijst van tien bedrijven die niet alleen maatschappelijk geëngageerd zijn, maar ook nog eens goed presteren op economisch vlak.

Maatschappelijk verantwoorde bedrijven

Voedselbedrijf Alpro is de absolute  topper, gevolgd door schoonmaakbedrijf Care en producent van ecologisch verantwoorde schoonmaakproducten Ecover. Andere bedrijven uit de lijst: stadsboerderij La ferme Nos Pilifs, natuurlijk mineraalwaterproducent Spadel, gezonde fastfoodketen Exki, metaalverwerkingsbedrijf Umicore, recyclagebedrijf Terre, schoenwinkelketen Torfs en warenhuisketen Coluyt, een vaste waarde.

Opvallend is dat alle bedrijven uit het lijstje, behalve Care en Torfs waar eerder het sociale aspect doorweegt, bekend staan voor hun inspanningen op ecologisch vlak. Vooral de groene voedingssector doet het blijkbaar goed.  Voor panellid Jordi Lesaffer van onderzoeksbureau Vigeo is dit geen verrassing: ‘De laatste jaren hechten consumenten steeds meer belang aan het ‘eco-gehalte’  van de producten die ze kopen. Vooral duurzame of gezonde voeding  is erg populair, maar ook recyclage en ecologische productie zitten in de lift’.

De lijst bevat  bovendien  zowel kleinere bedrijven als enkele echte wereldspelers, zoals Ecover en Umicore. Na de recente overname van het Amerikaanse Method is Ecover voortaan het grootste bedrijf op de markt voor milieuvriendelijke schoonmaakproducten, Umicore sloot onlangs een deal met Toyota voor de verwerking van lithium-ion batterijen in Prius-wagens.

Op Care na nemen alle MVO-toppers ook nog nieuwe mensen aan. Dat komt doordat bedrijven die een maatschappelijk engagement aangaan, veelal meer en bewuster nadenken over een strategie op lange termijn, en dus minder onderhevig zijn aan marktfluctuaties, stelt Vacature Magazine. ‘Het beste bewijs dat maatschappelijk engagement hand in hand kan gaan met een sterke economische positie’, klinkt het.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen

Bedrijven die  maatschappelijk verantwoord ondernemen proberen een efficiënte bedrijfsvoering te combineren met maatschappelijk engagement. Dit engagement gaat verder dan donaties aan goede doelen, MVO- bedrijven proberen dagelijks het evenwicht te bewaren tussen sociale, economische en ecologische overwegingen.  

Het hele idee stoelt op drie P’s: profit, people en planet. MVO-bedrijven trachten net zoals elke andere commerciële instantie  goederen en diensten voort de brengen die winst (profit) opleveren. Het verschil met gewone bedrijven is dat men zo veel mogelijk probeert rekening te houden met de impact op mensen (people), zowel binnen als buiten het bedrijf, en op het milieu (planet). Concreet betekent bijvoorbeeld dit dat deze bedrijven gebruik maken van groene producten die op een ethische manier vervaardigd zijn, dat ze een divers personeelsbestand hebben waarin kansengroepen voldoende vertegenwoordigd zijn of  dat ze steun bieden aan maatschappelijke projecten.   

Vaak is het echter moeilijk om deze dimensies in evenwicht te houden. Ze zijn met elkaar verweven, beïnvloeden elkaar, en de belangen van het ene aspect zijn vaak compleet tegenstrijdig aan die van het andere. Deze moeilijke evenwichtsoefening maakt daarom deel uit van een langetermijnvisie in overleg met alle betrokkenen, van aandeelhouders tot de lokale gemeenschap en zelfs ngo’s. Zo krijgen bedrijfsleiders een goed beeld van de noden en verwachtingen van alle partijen, en worden ze gestimuleerd om hun inspanningen verder te zetten. Via verschillende evaluatie-instrumenten kan men meten hoe effectief de inspanningen zijn en waar er nog ruimte is voor verbetering.

 

Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift