De waarheid over Bush, in 30 seconden

George Soros, één van de rijkste mannen ter wereld, heeft tot vijf miljoen dollar uitgeloofd voor de filmmaker die het beste anti-Bush-spotje bedenkt. De initiatiefnemers vrezen echter dat geen enkel netwerk het kroonstuk van de anti-Bushcampagne zal willen uitzenden.

‘Bush in 30 seconden’ is een initiatief van MoveOn, een vzw die via het internet een grootse campagne opzet om niet voor Bush te stemmen bij de presidentsverkiezingen van volgend jaar. De organisatie lanceerde een oproep aan film- en reclamemakers in Amerika om in een halve minuut uit te leggen wat er verkeerd is aan de huidige Amerikaanse president. De winnaar wordt verkozen via het internet uit een lijst die wordt samengesteld door een jury van bekende Amerikanen, onder wie regisseur Michael Moore en popzanger Moby.

Tot vorige week leek roem de hoofdprijs van de wedstrijd, maar toen zette miljardair/filantroop George Soros zijn dure schouders onder het project. Voor elke dollar die MoveOn ophaalt bij vrijwilligers, betaal ik 50 cent, zo kondigde Soros aan. Amper 24 uur na Soros’ aankondiging kwamen er 15.000 bijdragen ter waarde van een miljoen dollar binnen, zegt campagneleider Eli Pariser. De 74-jarige Soros wil tot vijf miljoen geven aan de prijzenpot en heeft tot dusver 15 miljoen dollar uitgegeven aan de anti-Bushbeweging.

‘Bush in 30 seconden’ oogst lof bij veel progressieve organisaties in de Verenigde Staten. Mediawatcher Danny Schechter, stichter en hoofdredacteur van mediawaakhond Media Channel, vindt het initiatief cool, grappig en inventief maar gelooft niet dat het veel gewicht zal hebben op de verkiezingscampagne. Als je het spel speelt volgens de regels van je vijand, dan verlies je het geheid. Want in dit geval heb je niet evenveel geld. Politiek wordt in dit land gespeeld volgens de 30-secondenregel: mensen gaan politiek zien als een wedstrijd in slogans en dat is één van de redenen waarom de Amerikaanse politieke cultuur zo decadent is. Er schuilt een gevaar in het meedoen aan die logica.

Het is overigens nog maar de vraag hoeveel zenders het spotje willen overnemen. Onafhankelijke groepen als MoveOn kunnen bij stations geen zendtijd kopen. We worden regelmatig geconfronteerd met netwerken die geen politiek geïnspireerde boodschappen willen, bevestigt Pariser van MoveOn.

Ook de organisatie Adbusters, die van leer trekt tegen de alomtegenwoordige reclame in de media, slaagt er niet in om zijn zogenaamde uncommercials tussen de reclameblokken te krijgen. Het januari-februarinummer van het Adbusters-magazine bevat een verslag over de calvarietocht om kritische reclameboodschappen op de buis te krijgen. Bijna elk netwerk in de VS, Canada, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zuid-Afrika, Australië en Japan weigerde, zegt Kalle Lasn, de hoofdredacteur van Adbusters. Ze zeiden allemaal nee, behalve CNN in Amerika en we kregen een klein spotje op CBC in Canada.

De uncommercials van Adbusters maken reclame voor Buy Nothing Day en vallen samen met de Wereldtop over de Informatiemaatschappij van de (WSIS) van 10 tot 12 december in Genève. Het is nog niet bekend wanneer het ‘Bush in 30 seconden’-spotje wordt uitgezonden.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2643   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift