De wereldhandelsvaart in cijfers

Zonder zeetransport zou de wereldeconomie gewoonweg stilvallen. Dat is vandaag, in een meer geglobaliseerde wereld, nog meer waarheid dan vroeger. Algemeen wordt aangenomen dat 90 procent van de wereldhandel vervoerd wordt over water. Een overzicht in cijfers van de voor velen onder de radar blijvende sector van de koopvaardij.

  • CC Tom Wahlin De tanker Opal Queen in de dokken van Tampa, Florida. CC Tom Wahlin

In 2012 werd 9,3 miljard ton aan producten verhandeld over zee, een record. Deze hoeveelheid betekende een stijging van meer dan zes procent ten opzichte van 2011. De handel over zee volgt het ritme van de wereldeconomie: de financieel-economische crisis zorgde voor een dip in de cijfers van 2009.

In de koopvaart wordt onderscheid gemaakt tussen transport van olie en gas, containers en bulkgoederen. De bulkgoederen maken het belangrijkste deel uit van de zeehandel, met ijzererts, graan, bauxiet, steenkool en fosfaat als belangrijkste producten.

Vlaggen

In 2011 waren er meer dan 55.000 schepen actief in de cargovaart, die samen bijna 1,5 miljard ton lading kunnen vervoeren. De gemiddelde leeftijd van een handelsschip was 19 jaar.

Om te genieten van lage belastingen en om gebruik te kunnen maken van minder strenge arbeids- en veiligheidsregels registreren rederijen hun schepen meestal niet in eigen land. Vooral Panama, Liberia en de Marshall-eilanden bieden een ‘goedkope vlag’.

Als het gaat over de nationaliteit van de rederij die eigenaar is van de schepen, ziet de situatie er heel anders uit.

Bemanning

In 2010 werd de totale bemanning van de wereldhandelsvloot geschat op 1,37 miljoen personen, verdeeld over 624.000 officieren en 747.000 andere bemanningsleden.

De meeste bemanningsleden worden geleverd door de ontwikkelde landen en landen uit het Verre Oosten. Opvallend veel zeevaarders zijn afkomstig uit de Filipijnen, India, China en uit Oost-Europese landen als Oekraine, Kroatië en Letland.

CO2

De CO2-uitstoot van de wereldwijde zeehandelsscheepvaart wordt geraamd op 3 procent van de wereldwijde emmissies, het equivalent van de uitstoot van een groot land. Toch is transport over zee, uitgedrukt in uitstoot van gram CO2 per kilometer voor een ton goederen, veel efficiënter dan transport over land of door de lucht.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift