Digitale kloof bestaat ook tussen België en Nederland
België hinkt achterop op het noorden van Europa in gebruik van moderne informatie- en communicatietechnologieën. Het Informatietechnologierapport van het Wereld Economisch Forum (WEF) plaatst België op de 24 plaats in een lijst met 122 landen, ver achter Nederland (plaats zes) en Denemarken, dat de lijst aanvoert. De Afrikaanse landen raken steeds verder achterop.
Mattias Creffier . 28 maart 2007
Het zesde Globaal Informatietechnologiereport van het WEF bevat ook dit jaar een Networked Readiness Index (NRI), een rangschikking van landen volgens de mate waarin ze economisch voordeel halen uit ICT. De top drie bestaat uit Denemarken, Zweden en Singapore, gevolgd door Finland, Zwitserland, Nederland, de Verenigde Staten, IJsland, Groot-Brittannië en Noorwegen.
De Scandinavische landen danken hun hoge rangschikking aan het belang dat ze in het onderwijs aan ICT hechten, maar ook aan hun transparant en efficiënt overheidsapparaat, een cultuur van technologische innovatie en een gunstig zakenklimaat. De rangschikking is gebaseerd op de mate waarin individuen, bedrijven en de overheid de kans hebben om moderne communicatietechnologieën te gebruiken, op het eigenlijk gebruik van de technologie en ten slotte ook p randvoorwaarden zoals infrastructuur, politieke besluitvorming en het investeringsklimaat.
België staat op de 24ste plaats, vóór Luxemburg (25), maar na Duitsland (16), Oostenrijk (17), Estland (20), Ierland (21) en Frankrijk (23). In vergelijking met Nederland wordt België gestraft voor zijn ingewikkelde besluitvormingsproces en hogere belastingsdruk. Daarbij komt dat de Nederlandse regering, het bedrijfsleven en vooral de individuele Nederlander meer gebruik maken van internet en mobiele telefonie.
Helemaal onderaan de rangschikking staan weinig verrassend de landen van zwart Afrika, van Zuid-Afrika op plaats 47 tot hekkensluiter Tsjaad op 122. Ondanks de snelle verspreiding van vooral mobiele telefonie wordt de digitale kloof tussen het noorden en het zuiden steeds groter. Volgens het WEF-rapport hinkt Afrika hinkt achterop inzake infrastructuur, heeft het teveel regels die investeerders afschrikken, een zwak politiek bestel en een gebrekkig onderwijs.
Als je echter kijkt waar Afrika vandaan komt, heeft het continent disproportioneel veel gewonnen: dankzij de mobiele telefoon kregen heel wat mensen voor het eerst toegang tot moderne communicatie. Afrika heeft misschien niet de grote call-centers die in India voor werkgelegenheid zorgen, maar de mobiele telefoon heeft het gemakkelijker gemaakt om zaken te doen. Dat geldt in de eerste plaats voor lokale Afrikaanse ondernemers, maar kan het continent ook opnieuw aansluiting doen vinden bij de wereldeconomie, besluit het rapport.
De Scandinavische landen danken hun hoge rangschikking aan het belang dat ze in het onderwijs aan ICT hechten, maar ook aan hun transparant en efficiënt overheidsapparaat, een cultuur van technologische innovatie en een gunstig zakenklimaat. De rangschikking is gebaseerd op de mate waarin individuen, bedrijven en de overheid de kans hebben om moderne communicatietechnologieën te gebruiken, op het eigenlijk gebruik van de technologie en ten slotte ook p randvoorwaarden zoals infrastructuur, politieke besluitvorming en het investeringsklimaat.
België staat op de 24ste plaats, vóór Luxemburg (25), maar na Duitsland (16), Oostenrijk (17), Estland (20), Ierland (21) en Frankrijk (23). In vergelijking met Nederland wordt België gestraft voor zijn ingewikkelde besluitvormingsproces en hogere belastingsdruk. Daarbij komt dat de Nederlandse regering, het bedrijfsleven en vooral de individuele Nederlander meer gebruik maken van internet en mobiele telefonie.
Helemaal onderaan de rangschikking staan weinig verrassend de landen van zwart Afrika, van Zuid-Afrika op plaats 47 tot hekkensluiter Tsjaad op 122. Ondanks de snelle verspreiding van vooral mobiele telefonie wordt de digitale kloof tussen het noorden en het zuiden steeds groter. Volgens het WEF-rapport hinkt Afrika hinkt achterop inzake infrastructuur, heeft het teveel regels die investeerders afschrikken, een zwak politiek bestel en een gebrekkig onderwijs.
Als je echter kijkt waar Afrika vandaan komt, heeft het continent disproportioneel veel gewonnen: dankzij de mobiele telefoon kregen heel wat mensen voor het eerst toegang tot moderne communicatie. Afrika heeft misschien niet de grote call-centers die in India voor werkgelegenheid zorgen, maar de mobiele telefoon heeft het gemakkelijker gemaakt om zaken te doen. Dat geldt in de eerste plaats voor lokale Afrikaanse ondernemers, maar kan het continent ook opnieuw aansluiting doen vinden bij de wereldeconomie, besluit het rapport.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2938 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Interview
-
Nieuws
-
Column
-
Nieuws
-
Nieuws
-
Nieuws