Dubai niet welkom als investeerder in VS

Een groep van Amerikaanse parlementsleden stelt alles in het werk om te verhinderen dat een bedrijf uit Dubai controle verwerft over Amerikaanse havens. De Verenigde Arabische Emiraten - waarvan Dubai deel uitmaakt - ondernemen te weinig in de oorlog tegen het terrorisme, is een van de argumenten.

Dubai Ports World, een bedrijf dat in handen is van het emiraat Dubai, sloot op 13 februari een overeenkomst over de overname van het Britse Peninsular and Oriental Steam Navigation Co. Die onderneming, het op drie na grootste havenbedrijf in de wereld, is actief in 85 havens, verspreid over 19 landen. Door de overname, waarmee 6,8 miljard dollar (5,7 miljard euro) gemoeid is, zou Dubai Ports World ook controle verwerven over grote delen van de havens van New York, New Jersey, Baltimore, New Orleans, Miami and Philadelphia.

Conservatieve media in de VS ontbonden meteen hun duivels tegen de overname. Die campagne werd overgenomen door een aantal volksvertegenwoordigers. Sommige van hen eisen dat het ministerie van Financiën de veiligheidsaspecten van de overeenkomst grondig onderzoekt vooraleer Dubai Ports World de controle over Amerikaanse haveninstallaties kan overnemen. De overname was al goedgekeurd door het Committee on Foreign Investment in the United States (CFIUS), een overheidsinstantie die kan controleren of buitenlandse investeringen in de VS de veiligheid van het land niet in gevaar brengen, maar volgens de tegenstanders volstaat dat niet.

Andere parlementsleden vinden dat de Amerikaanse regering de deal maar beter meteen ongedaan maakt. Vrijdag kondigden de senatoren Robert Menendez en Hillary Clinton een wetsvoorstel in die zin aan. We zouden onze grenswacht of de douane nooit in handen geven van een buitenlandse regering, en we kunnen ons zoiets ook niet veroorloven met onze havens, zei Menendez.

Sommige senatoren zijn nog duidelijker. De vraag is of we hen de uitbating van onze havens kunnen toevertrouwen na 9-11, legt Charles E. Schumer, een Democraat uit New York, uit. Twee van de vliegtuigkapers die op 11 september 2001 passagiersvliegtuigen inzetten als geleide brandbommen tegen het World Trade Center en het Pentagon, kwamen uit de Verenigde Arabische Emiraten.

De pogingen om Dubai Ports World buiten spel te zetten, gaan lijnrecht in tegen de Amerikaanse pogingen om de vrijhandel in en met het Midden-Oosten te bevorderen. De Amerikaanse regering wil tegen 2013 een vrijhandelszone zien ontstaan die 22 Arabische landen met Israël en de VS verbindt. Begin dit jaar werd een vrijhandelsakkoord tussen de VS en Marokko van kracht, en het parlement keurde een vergelijkbaar akkoord met Bahrein in december goed. De VS hebben al langer vrijhandelsakkoorden met Israël en Jordanië.

De Verenigde Arabische Emiraten zijn de derde handelspartner van de VS in het Midden-Oosten, na Saudi-Arabië en Israël. De VS onderhandelen ook met de Emiraten over een vrijhandelsovereenkomst.

De acties in het Amerikaanse Congres doen denken aan de campagne die vorig jaar een einde maakte aan een Chinese overnamepoging van het Amerikaanse oliebedrijf Unocal. Uiteindelijk moest de Chinese bieder, CNOOC, afhaken en kon Chevron de buit binnenrijven. (PD)

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.