Duitsers en Zuid-Afrikanen gaan Indiase luchthavens uitbaten

GMR-Fraport, de uitbater van de luchthaven van Frankfurt, en het GVK-Zuid-Afrika-consortium, halen de contracten ter waarde van 2,5 miljard euro binnen om de twee grootste Indiase luchthavens uit te baten. Ze krijgen een concessie voor 60 jaar en moeten een einde maken aan de lange vertragingen, de verouderde uitrusting en de ondermaatse service in de luchthavens van New Delhi en Mumbai.

Al ooit eens toegekomen in de luchthaven van Delhi of Mumbai? India zelf is er niet trots op. Vorig jaar stelden de auteurs van een officieel rapport dat India verlegen hoort te zijn over de toestand van de internationale luchthavens in het land en dat de hele Indiase luchtvaartsector in crisis verkeert. Er komen twee keer meer reizigers aan dan de aantallen waar de gebouwen op berekend zijn, wat tot ellenlange wachtrijen leidt. Garages voor meerdaags parkeren zijn er niet, en winkelen kunnen de toeristen er nauwelijks.

De Indiase minister Van Luchtvaart Praful Patel heeft intussen bekendgemaakt dat GMR-Fraport de luchthaven van Delhi onder handen zal nemen, en het GVK-Zuid-Afrika consortium die van Mumbai. Het is de bedoeling dat de Duitse en Zuid-Afrikaanse consortia met Indiase partners het beter doen dan de openbare bedrijven die de luchthavens nu uitbaten.

Maar rond de aanbesteding woedt al een hele tijd een hevige controverse, en die lijkt met de beslissing niet van de baan. Vlak na de bekendmaking verklaarde een woordvoerder van Reliance, een van India’s bekendste bedrijfsconglomeraten, dat er tot hun uiterste schok en verrassing, er amper twee uur voor de opening van het financiële bod substantiële veranderingen in de gepubliceerde aanbestedingsvoorwaarden werden doorgebeld, in vreemde omstandigheden. Reliance noemt dit onverdedigbaar.

Het Indiase consortium had de handen ineen geslagen met het Mexiaanse ASA, de uitbater van de luchthaven in Mexico-Stad, en werd oorspronkelijk getipt als een van de twee grote kanshebber. Mexico had stevig gelobbyd. De Mexicaanse president Vicente Fox Quesada ging zelfs zover dat hij de Indiase premier Manmohan Singh op 3 januari een brief schreef waarin hij de loftrompet blies over ASA en verklaarde dat het succes van het Reliance-ASA-consortium de bilaterale relaties tussen Mexico en India zou helpen versterken.

Eerder was Reliance-ASA zelf doelwit van verdachtmakingen over gesjoemel met aanbestedingen. De consultants aangesteld door het Indiase ministerie van Luchtvaart hadden aanbevolen de contracten toe te kennen aan GMR-Fraport uit Frankfurt en Reliance-ASA uit Mexico, maar die aanbeveling stootte op een storm van protest. Er was volop kritiek op de ondoorzichtige aanbestedingsprocedure en van alle kanten klonk de beschuldiging dat de resultaten gemanipuleerd werden. Communistische volksvertegenwoordigers, die de minderheidsregering in New Delhi in het zadel houden, hadden het over grootschalige onregelmatigheden. En eisten zelfs dat de aanbestedingsprocedure weer helemaal werd overgedaan.

De aanbestedingsprocedure heeft de uitbaters van de beste luchthavens ter wereld - als Hongkong, Singapore, Seoel, Kansai, Dubai of Kuala Lumpur - niet aangetrokken of onderweg doen sneuvelen, zegt Gajendra Haldea, een adviseur van de Planningscommissie van de Indiase regering. Haldea betwijfelde toen of GMR-Fraport en Reliance-AS de luchthavens van New Delhi en Mumbai op internationaal topniveau kunnen tillen. (ADR)

Zie ook
ECONOMIE/INDIA: Privatisering Indiase luchthavens komt niet van de grond
www.ipsnews.be/categorieen/interna.asp?idnews=6533

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 3181   proMO*’s steunen ons vandaag al. 

Word proMO* of Doe een gift