Ecomarine International komt onder stoom

West-Afrikaanse exporteurs hebben eindelijk een alternatief voor het onbetrouwbare of peperdure transport over land of via de lucht naar klanten in de buurlanden. In september bracht de regionale rederij Ecomarine International een eerste schip in de vaart dat alle belangrijke havens tussen Dakar en Lagos wil gaan aandoen. Ecomarine barst van ambitie: de onderneming begint binnenkort in Lomé met de bouw van een moderne laad- en losinstallatie en heeft plannen voor de verbetering van de mariene transportinfrastructuur in 14 landen in West- en Centraal-Afrika.






Ecomarine International werd al begin 2002 opgericht. Het initiatief ging uit van Togo, maar intussen zijn alle 15 lidstaten van de Economische Gemeenschap van West-Afrika (ECOWAS) aandeelhouder, samen met een handvol regionale instellingen. Ecomarine heeft momenteel één schip in dienst, de Eco-Zara, en wil binnenkort nog een tweede vaartuig in gebruik nemen zodat een frequente lijndienst tussen de belangrijkste havens in West-Afrika mogelijk wordt. Later komen er nog twee schepen die zullen ingezet worden tussen Lagos en Luanda

De regionale rederij, die zowel passagiers als vracht wil gaan vervoeren, vult een groot gat in de markt: tot hiertoe bestonden er geen geregelde scheepvaartverbindingen langs de West-Afrikaanse kust. Exporteren via de zeeweg was voor ondernemers uit de regio niet erg aantrekkelijk: om een partij goederen van Dakar naar Lomé of van Lomé naar Lagos te vervoeren, moest er meestal lang gewacht worden op vrije laadruimte in schepen op langere verbindingen. Maar de alternatieven waren niet beter: de spoorlijnen in de regio zijn niet goed uitgebouwd, de wegen zijn vaak in slechte staat en onveilig, douaneformaliteiten nemen een eeuwigheid in beslag en luchtvracht is vrijwel onbetaalbaar.

Ecomarine International wil binnenkort in de haven van Lomé beginnen met de bouw van een geautomatiseerde kaai om grote zeeschepen te ontvangen. Die installatie - een investering van 70 miljard CFA (ongeveer 101 miljoen euro) - moet de haven van Lomé doen uitgroeien tot een belangrijk maritiem knooppunt voor West- en Centraal-Afrika. Ecomarine heeft voor de onderneming een samenwerkingsakkoord ondertekend met het Amerikaanse Sea Point. Een haalbaarheidstudie is al gemaakt; in de haven van Lomé gaat men ervan uit dat de werkzaamheden weldra kunnen beginnen.

Ecomarine voert onderhandelingen met de havenautoriteiten in Dakar en Luanda om ook daar eigen kaaien te kunnen laten inrichten. De organisatie mikt verder ook op 18 ‘droge havens’ in 14 West- en Centraal-Afrikaanse landen.

William Chindo, de directeur van het Project Ecomarine, maakt zich sterk dat van de rederij krachtige economische impulsen zullen uitgaan voor heel de regio. De interregionale handel wordt bevorderd, en daarmee ook de regionale integratie en de industriële ontwikkeling. Volgens Bara Sady, algemeen directeur van de haven van Dakar, zal Ecomarine International de havens in de regio ook beter in staat stellen een rol te spelen in NEPAD, een ambitieus investerings - en moderniseringsprogramma dat uitgaat van de meest dynamische landen van de Afrikaanse Unie. De West-Afrikaanse economie kan een regionaal duwtje in de rug goed gebruiken. De landen in de regio zetten niet meer dan 10 procent van hun uitvoer in hun buurlanden af.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.