Ecotoerisme dreigt stuk te groeien

Ecotoerisme is een veelbelovend concept dat moeilijk
in de realiteit om te zetten is. Dat blijkt uit de ervaringen die de
voorbije jaren in Latijns-Amerika werden verzameld. Die ervaringen werden de
voorbije dagen onder meer besproken op de Wereldtop over het Ecotoerisme die
gisteren werd besloten in Québec.


Tegenwoordig wordt drie tot zeven procent van de 680 miljoen internationale
reizigers die jaarlijks onderweg zijn als ecotoeristen beschouwd. Daarmee
hapt die doelgroep al een respectabel deel uit de totale omzet van 220
miljard euro die alle reisagentschappen, hotels en andere ondernemingen in
de toeristische sector samen per jaar realiseren. Het ecotoerisme groeit
sneller dan de rest van de reisindustrie, maar dreigt daardoor in sommige
gevallen wel aan zijn doelstellingen voorbij te schieten.

Volgens het UNEP moet een toeristisch project bijdragen tot de bescherming
van de biodiversiteit en voldoende participatie van de plaatselijke
bevolking insluiten om onder de noemer ecotoerisme te vallen. De omwonenden
moeten inspraak hebben in de plannen, meeverdienen aan het geld dat de
toeristen uitgeven en liefst ook als werknemers het project verder mee vorm
kunnen geven. Verder worden er best ook zo weinig mogelijk niet-hernieuwbare
grondstoffen gebruikt.

Momenteel bestaan er nog geen instanties die controleren of reizen die als
ecotoerisme worden aangeprezen, ook werkelijk aan die criteria beantwoorden.
Alleen Costa Rica, een pionier op het vlak van duurzaam reizen, heeft al een
nationaal keurmerk dat gedetailleerd aangeeft hoe milieuvriendelijk bepaalde
hotels in het land zijn. De UNEP dringt er op aan dat er snel werk wordt
gemaakt van dergelijke labels om toeristen de kans te bieden te
onderscheiden tussen echt ecotoerisme en reizen die alleen in een groen
kleedje zijn gestoken om meer klanten te lokken.

Volgens een studie van de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS) hebben de
meeste landen in Zuid-Amerika en de Cariben inmiddels het fundament gelegd
van een beleid om het ecotoerisme te promoten, maar ontbreken in de meeste
landen de wettelijke instrumenten om dat beleid uit te voeren en te
controleren of alle betrokkenen zich aan de regels houden.

Daardoor blijkt ecotoerisme in Latijns-Amerika soms bitter weinig te
verschillen van traditioneel toerisme. Volgens de Ecuadoraanse Associatie
voor Ecotoerisme gaat van de 460 dollar die toeristen betalen voor een
vierdaags bezoek aan het Cuyabeno-reservaat in het Ecuadoraanse Amazonewoud,
maar 40 dollar naar de plaatselijke gemeenschappen en 22 dollar naar het
Ecudoraanse reservatensysteem. Dat het beter kan bewijst Costa Rica, waar
plaatselijke ondernemers gemiddeld al 48 dollarcent opstrijken van elke
dollar die toeristen in hun land uitgeven. ‘Natuurvriendelijke’ vakanties
zijn goed voor 65 tot 70 procent van alle reizen naar dat
Centraal-Amerikaanse land. De Costa-Ricaanse regering zou het huidige
jaarlijkse bezoekersaantal van 1,1 miljoen echter willen zien stijgen tot
vier miljoen en zet daarvoor ook op de ontwikkeling van het traditionele
toerisme. Het UNEP waarschuwt voor een dergelijke snelle groei, die vaak de
natuurlijke basis wegvreet waarop met meer geduld duurzame toeristische
projecten zouden kunnen worden uitgebouwd.

In Mexico, met bijna 20 miljoen bezoekers in 2001 de topbestemming in
Latijns-Amerika, maakt het echte ecotoerisme maar vijf procent uit van de
totale reismarkt, schat Héctor Ceballos, het hoofd van het Programma voor
Internationaal Advies rond Ecotoerisme (PICE). Dat aandeel kan wel fors
groeien, want Mexico telt niet minder dan 127 grote beschermde
natuurgebieden die in aanmerking kunnen komen voor zacht toerisme. Ook in
Brazilië, het land met de grootste biologische rijkdom ter wereld, staat het
ecotoerisme nog in de kinderschoenen - daarom zijn er bijvoorbeeld ook nog
geen officiële cijfers over te vinden. Volgens Ariane Janer, een
Braziliaanse experte inzake ecotoerisme, kunnen er van de 38,2 miljoen
binnenlandse toeristen in 1998 800.000 to 2,3 miljoen als ecotoeristen
worden beschouwd, en van de 4,5 miljoen buitenlandse bezoekers nog eens
maximaal 450.000.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2751   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift