Eerste prijzen voor milieuvriendelijk ondernemenuitgereikt

Zeven Midden-Amerikaanse bedrijven zijn vorige
week woensdag bekroond in de allereerste editie van de ‘Premio a la
Innovación Ambiental’. De winnaars van de Centraal-Amerikaanse prijs voor
milieuvriendelijk ondernemen komen uit 5 landen; naast een Costaricaans
hotel en een Hondurees natuurreservaat vielen onder meer ook een
architectenbureau uit Costa Rica, een melkverwerkend bedrijf uit Panama en
een rumstokerij in Nicaragua in de prijzen. Het initiatief van de
Centraal-Amerikaanse Commissie voor Milieu en Ontwikkeling (CCAD) werd mee
mogelijk gemaakt door steun van de Nederlandse en de Amerikaanse overheid.
De Technische Universiteit Delft verleende assistentie bij de organisatie
van het concours.


De Premio a la Innovación Ambiental moet Midden-Amerikaanse ondernemers
voorbeelden voor ogen stellen van collega’s die milieuvriendelijke
technieken gebruiken en toch - of juist daardoor - succesvol zijn. We
kunnen milieuproblemen niet alleen oplossen met verbodsbepalingen en
boetes, legt Hubert Méndez uit, een medewerker van het CCAD - mensen
moeten ook gestimuleerd worden om de natuur te beschermen. De evenwichtige
regionale verdeling van de eerste prijzen maakt ook duidelijk dat niet
alleen Costa Rica, een voorbeeldland wat duurzame ontwikkeling aangaat,
mogelijkheden biedt om ecologisch te ondernemen.

Eén van de winnaars, het Guatemalteekse Eco-Fruit, gebruikt de geothermische
energie om ananas, mango’s en bananen in een onderaardse tunnel te drogen.
De Costaricaanse architect Bruno Stagno ontwierp een supermarkt die rekening
houdt met bouwbiologische criteria en extreem energiezuinig is. De
koffieproducent Beneficio San Antonio - ook uit Costa Rica - gebruikt
zonne-energie en het afval dat bij het wassen van de koffiebonen ontstaat om
warmte en stroom te produceren. En de Compañia Licorera de Nicaragua spaart
energie door bij de destillering van rum en ander geestrijk vocht een nieuw
vacuümprocédé in te zetten.

De prijs bestaat enkel uit een beeldje dat door de Costaricaanse kunstenaar
Edgar Zúñiga is gemaakt. Maar alle winnaars mogen ook reclame maken met hun
onderscheiding. Op die manier wordt de prijs een soort van waarmerk dat
hopelijk indruk maakt op consumenten en zakenpartners. De Premio a la
Innovación Ambiental zal voortaan om de twee jaar worden uitgereikt.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2848   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift