Ethiopische dorpskinderen leren zichzelf met tablet werken

In een opvallend experiment dropte de organisatie One Laptop per Child enkele tabletcomputers in twee afgelegen Ethiopische dorpen. Al snel bleken de kinderen zichzelf te leren lezen en konden ze verbazend goed met het apparaat overweg.

Wereldwijd moeten honderd miljoen kinderen het zonder basisonderwijs stellen. OLPC wilde daarom kijken of het zin had om een computer te geven aan kinderen met daarop programma’s om te leren lezen, e-books, filmpjes en andere programma’s.

In twee afgelegen dorpen, op meer dan 70 kilometer van de hoofdstad Addis Abeba, werden daarom enkele tablets afgeleverd, voorzien van een oplaadsysteem via zonnepanelen. Een technicus komt elke week de systemen nazien en verwisselt de geheugenkaarten, zodat onderzocht kan worden hoe de tablets gebruikt werden. De kinderen hadden nooit eerder drukwerk onder ogen gekregen of zelfs maar een verkeersbord gezien.

De eerste resultaten van het experiment zijn bemoedigend, zegt Nicholas Negroponte, de oprichter van OLPC. Na verschillende maanden waren de kinderen nog steeds intensief met de apparaten bezig, zongen ze het “alfabetlied” en konden sommigen al woorden spellen.

Van bij het begin waren de tablets een succes. “Ik dacht dat de kinderen zouden spelen met de kisten”, zegt Negroponte. “Maar binnen de vier minuten had een kind de doos geopend, de aan-uitknop gevonden en de tablet aangezet. Binnen de vijf dagen gebruikten ze 47 apps per kind, en binnen de twee weken zongen ze abc-liedjes in het dorp.”

Hack

“Binnen de vijf maanden hadden ze het besturingssysteem Android zelfs gehackt”, vertelt Negroponte. “Een ididoot in onze organisatie of in het Medialab had de camera uitgeschakeld, en ze vonden een manier om die weer in te schakelen. Ze hackten het systeem.”

Volgens Ed McNierney, hoofd Technologie bij OLPC, hadden de kinderen nog meer functies opengesteld. Zo had OLPC de instellingen van de desktop bevroren, maar de kinderen vonden een manier om dat te omzeilen. “De kinderen hadden de desktop helemaal naar hun hand gezet”, zegt McNierney. “Dus elke tablet zag er anders uit. Wij hadden software geïnstalleerd om dat te verhinderen. Dat is het soort creativiteit, onderzoekszin en ontdekkingsijver die volgens ons essentieel is om te leren.”

OLPC wil het project nog anderhalf tot twee jaar verder zetten om een resultaat te bereiken dat wetenschappelijk valabel is.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3196   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift