Europa rolt rode loper uit voor auto-industrie

De auto-industrie blijkt één van de grote gelukkigen bij de verdeling van de fiscale stimuli ter waarde van 200 miljard euro die José Manuel Barroso, voorzitter van de Europese Commissie, woensdag voorstelde om Europa te redden van de ergste gevolgen van de recessie.
Te gek voor woorden, volgens milieuverenigingen, omdat de auto-industrie al jaren elk Europese wetsvoorstel rond uitstoot onderuit probeert te halen. Commissievoorzitter José Manuel Barroso heeft een zwak voor grote auto’s. Terwijl hij in 2006 de bevolking aanspoorde om minder vervuilend te rijden, bleek hij zelf met een terreinwagen te rijden die het dubbele uitstoot van het maximum dat de EU eerder vooropgesteld had. Zijn enorme Volkswagen Touareg stoot 265 gram CO2 per kilometer uit.
Die dubbele standaard is volgens de milieubewegingen tekenend voor het Europese beleid rond de autosector. De autobouwers krijgen nu vijf miljard euro ter beschikking, waarvan het meeste in de vorm van goedkope leningen via de Europese investeringsbank. Die steun komt bovenop de 6,5 miljard euro die de investeringsbank al beschikbaar gemaakt had voor de industrie tussen 2003 en 2007.
Straffen en belonen
Iedereen is het erover eens dat de vooruitzichten niet rooskleurig zijn voor de autobouwers. Ze verkochten weliswaar in oktober meer dan één miljoen nieuwe wagens in West-Europa, maar dat is een vermindering van 16 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2007. Niemand twijfelt ook aan het economische belang van de industrie. Voertuigen leveren aan belastingen alleen al ongeveer 381 miljard euro per jaar op, terwijl ongeveer tien miljoen jobs direct of indirect afhangen van de autosector.
Maar de reddingsmaatregelen stuiten op veel tegenstand van parlementsleden en milieubewegingen. Ze zijn boos over de besteding van belastingsgeld voor een industrie die al jaren een keihard lobbycampagne voert tegen elk Europees voorstel voor uitstootbeperkingen. De Europese vereniging van Autobouwers (ACEA) voert keer op keer aan dat strenge uitstootnormen nefast zijn voor “de kwetsbare economische stabiliteit van een industrie die al in moeilijke omstandigheden opereert”.
Naar alle verwachting zal een akkoord bereikt worden voor de top van Europese milieuministers op 4 december. De Commissie voert aan dat het reddingsplan de ontwikkeling van minder vervuilende auto’s zal stimuleren door belastingsverlagingen voor zuinige modellen.
Jos Dings, directeur van de European Federation for Transport and Environment, vindt het ongehoord dat er steun aan de industrie gegeven wordt, hoewel alle Europese voorstellen om belastingen te koppelen aan uitstoot verwaterd of afgeketst zijn. Duitsland en Groot-Brittannië, twee grote autoproducerende landen, hebben al laten weten dat ze geplande bijkomende belastingen op brandstofverslindende auto’s zullen afschaffen. “Dit is een terugkeer naar het oude, jammerlijk mislukte beleid van het verleden”, zegt Dings. “EU-leiders moeten dit plan afschieten. De boodschap moet luid en duidelijk zijn: geen cent van de belastingsbetaler meer voor autobouwers, tenzij ze hun verzet tegen efficiëntiestandaarden opgeven.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.