"Europa zwicht voor autolobby"

Na maandenlange onderhandelingen heeft de Europese Unie eindelijk een akkoord om de CO2-uitstoot naar beneden te helpen. Dat akkoord is echter zo fel afgezwakt onder druk van de autolobby, dat er volgens critici weinig reden tot feesten is. Vakbonden, milieuorganisaties en consumentenverenigingen zijn teleurgesteld.
De nieuwe regelgeving stelt dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens vanaf 2012 moet verminderen. Nu is de gemiddelde uitstoot van een nieuwe auto nog 158 gram per kilometer. Dat cijfer moet in de periode tussen 2012 en 2015 teruggebracht worden tot 130 gram en tegen 2020 verder tot 95 gram per kilometer.

Die bepalingen zijn echter een opvallende afzwakking van het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie. Niet alleen is de voorgestelde norm van 130 gram CO2 per kilometer op zich al een verwatering van eerdere doelstellingen die de lat op 120 gram legden, bovendien schuift het uitstel van 2012 naar 2015 de doelstellingen ook verder vooruit.

“De regelgeving is een lege doos geworden waarmee de autosector weinig tot niets zal bijdragen aan de strijd tegen de klimaatverandering”, zegt Joeri Thijs van Greenpeace. Bovendien, zo stelt Thijs, zorgen een hele reeks achterpoortjes en de erg lage boetes ervoor dat zelfs die doelstelling niet wordt gehaald. Ook de Bond Beter Leefmilieu is bijzonder sceptisch over de nieuwe regelgeving. “In vergelijking met de te verwachten evolutie in de automarkt brengt de nieuwe norm weinig bij”, stelt de Bond in een reactie. Ook op langere termijn heeft de regelgeving volgens de milieuorganisaties weinig om het lijf. Het finale akkoord legt een tweede reductiedoelstelling vast van 95g CO2/km tegen 2020, maar de tekst die deze doelstelling ook bindend maakt, werd op de allerlaatste moment uit het akkoord geschrapt.

Lobby



Met de nieuwe wetgeving lijkt de machtige autolobby haar slag thuis te halen. “Het afgelopen jaar hebben de autoconstructeurs alle mogelijke middelen uit de kast gehaald om de politici onder druk te zetten om het akkoord af te zwakken. En met succes”, stelt de BBL op haar website. “De auto-industrie heeft de onderhandelingen al die tijd gestuurd en onze Europese politici leken al die tijd blij te zijn al in de passagiersstoel te mogen zitten”, beaamt Thijs. “Eigenlijk kunnen we zelfs stellen dat deze regelgeving weinig meer is dan een voortzetting van het gefaalde vrijwillige akkoord dat Europa al in 1998 met de auto-industrie afsloot. En dat terwijl de ernst van de klimaatverandering inmiddels nog veel duidelijker is geworden en de brandstofprijzen het voorbije jaar de pan uit rezen.”

Maar niet enkel milieubewegingen maken zich zorgen. Ook vakbonden en consumentenorganisaties zijn teleurgesteld door het flauwe akkoord. “Wij betreuren dat een al afgezwakte doelstelling ook nog eens op de lange baan geschoven wordt”, zegt Frans Biebaut van ABVV-Metaal. “De autofabrikanten zouden net voluit moeten inzetten op ecologische wagens, de beste garantie om de autosector hier in Europa te verankeren en te stimuleren.” ABVV-Metaal betreurt bovendien dat de autolobby de economische crisis vermengt met de ecologische agenda om steun te krijgen.
Ook consumentenorganisaties vroegen om een minder verwaterde wetgeving. Zwakke normen zorgen er niet alleen voor dat de consument nog langer zal moeten wachten op echt zuinige wagens. De organisaties vrezen ook dat lage boetes de autofabrikanten ervoor zullen doen kiezen om te zondigen en de boetes door te rekenen in de verkoopprijs van de wagens.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.