Ex-topman Shell wil verbod op gulzige auto's

Sir Mark Moody-Stuart, ex-topman van de oliereus Shell, doet een opvallende oproep aan de Europese Unie om alle auto’s te verbieden die meer dan 8 liter per honderd kilometer gebruiken. Dat zou een effectief verbod betekenen op zowat alle huidige sport- en luxewagens.
Volgens Moody-Stuart, die aan het hoofd stond van Shell van 1998 tot 2001 en tot 2005 in de raad van bestuur van de oliegigant zat, is het een ethische plicht en de verantwoordelijkheid van de hele samenleving om gulzige wagens van de weg te halen. Dat schrijft hij in een column voor de BBC. “We hebben een strenge wetgeving nodig die zegt dat je enkel met een wagen mag rijden als die een bepaalde norm haalt”
Zijn uitspraken doen in Groot-Brittannië heel wat stof opwaaien omdat zo’n verbod verpletterend zou zijn voor Britse luxemerken als Rolls Royce, Jaguar en Aston Martin. Ook fabrikanten van sportwagens als Ferrari zouden hun motoren fundamenteel moeten hertekenen. De autoindustrie steigert dan ook bij het idee, maar Moody-Stuart is niet onder de indruk.“Zonder wettelijke verplichtingen zou de markt nooit loodvrije benzine, katalysatoren, airbags of autogordels opgeleverd hebben”, zegt hij.
 “In New Delhi besliste de overheid dat taxi’s en bussen moesten overschakelen op het schonere LPG als brandstof. Er was heel veel tegenstand tegen het idee, en de ingreep was niet goedkoop, maar uiteindelijk was iedereen tevreden met het resultaat”, schrijft hij. “Er is nu eenmaal wetgeving nodig om de kracht van de markt te kanaliseren.” Die regels moeten volgens Moody-Stewart eenvoudig en praktisch zijn, zodat de industrie zelf naar de juiste manier kan zoeken om de wettelijke verplichtingen te halen.

Sociaal aspect


Hij gelooft dan ook niet in de huidige methode die mensen via zwaardere belastingen ontmoedigt om gulzige auto’s te kopen. “Het is een maatschappelijke verantwoordelijkheid,” zegt hij. “We kunnen de rijken niet toelaten om zich niet aan te passen aan de noden van de maatschappij. Toen open vuren in Londen verboden werden, zeiden we ook niet dat mensen nog vuur mochten maken als ze er wat meer voor betaalden.”
Ook het argument dat milieuvriendelijke technologie de prijs van auto’s de hoogte in duwt, veegt hij van tafel. “Neem nu de katalysator”, verduidelijkte hij op het BBC nieuws. “Toen die geïntroduceerd werd, zeiden de autofabrikanten dat de prijs van een auto de hoogte in zou schieten, maar dat gebeurde niet. Nu rijden we allemaal met katalysatoren, en zo hoort het ook.”
Moody-Stuart, die momenteel voorzitter is van de mijngroep Anglo American, zegt dat zijn lange carrière in de industrie hem geleerd heeft dat de markt met oplossingen komt als de overheid die via de wetgeving oplegt. Hij rijdt zelf al zes jaar met een hybride wagen en is daar naar eigen zeggen best tevreden over.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.