Examendruk leidt tot schoolmoeheid in China

In het Chinese onderwijssysteem staan de examens centraal. Studenten moeten enorme hoeveelheden informatie instuderen om te slagen in grote tests, en hun toekomst kan volledig afhangen van de resultaten. De belangrijkste factor die bepaalt wie kan studeren aan elite-universiteiten en wie niet, is het “gaokao”, het verschrikkelijke ingangsexamen.
Volgens deskundigen is die focus op examens de belangrijkste oorzaak van de grote uitval in het Chinese onderwijssysteem. In sommige plattelandsgebieden haken tot 40 procent van de studenten af (hoewel de officiële cijfers van het ministerie van onderwijs het op 4 en 11 procent houden voor respectievelijk platteland en stad). De cijfers komen uit een rapport van het Instituut voor Plattelandsonderwijs, dat 17 scholen in zes provincies onderzocht. Het instituut ziet “schoolmoeheid” als belangrijkste oorzaak, vermoeidheid en desinteresse als gevolg van de nadruk op memoriseren.
“Examengeoriënteerd onderwijs legt te veel druk op de studenten”, zegt  Tao Hongkai, professor sociologie aan de Universiteit van Centraal-China. “Studenten vinden sommige lessen erg zwaar en de kennis die ze opdoen kunnen ze niet gebruiken in het echte leven. Ze verliezen hun interesse, en haken af.”
 
Een onderzoek in 2009 kwam tot de conclusie dat 50,4 procent van de middelbare schoolstudenten last hadden van schoolmoeheid. In 2008 begon Guo Zaoyang, een leraar aan de Huangchuan-school in de provincie Jiangsu een populaire blog waarin hij de onderwijsmethoden uit eigen naam bekritiseerde. In zijn bijdragen windt hij er geen doekjes om: “De Chinese scholen leren hun studenten niets. Wat de scholen wel goed doen, is de studenten hun interesse doen verliezen en hun studies doen haten.”
Het grote belang dat gehecht wordt aan cijfers zorgt er ook voor dat minder goede leerlingen soms ontmoedigd worden om aan examens deel te nemen, zodat ze het klasgemiddelde niet naar beneden halen.

Hervormingen


De hervorming van het onderwijs is een topprioriteit geworden van de overheid. President Hu Jintao benadrukte dat onderwijs de sleutel is tot sociale ontwikkeling, en in het hoger onderwijs zijn al belangrijke hervormingen doorgevoerd. Het Politbureau heeft zich ook voorgenomen de jaarlijkse gaokao, het toegangsexamen van de universiteiten en hogescholen, te hervormen en de drempel te verlagen. Het nieuwe onderwijsplan voorziet in gelijke toegang tot onderwijs voor iedereen en wil tegelijk de kwaliteit verbeteren. 
Volgens Yang Dongping, hoogleraar aan het Instituut voor Technologie in Peking en voorzitter van het Onderzoeksinstituut voor Onderwijs in de 21e Eeuw, zal het plan van de overheid een nieuwe onderwijsfilosofie instellen in China.
Maar zijn collega Tao vreest dat een echte hervorming moeilijk zal zijn in China. Onderwijsambtenaren moeten precies dat systeem hervormen waarin ze zelf zijn afgestudeerd, en rond het onderwijssysteem is een stevig ingegraven en winstgevende industrie ontstaan. “China beweert dat het kwaliteitsonderwijs biedt”, zegt Tao. “Maar ik denk dat de Chinese onderwijzers zelfs niet weten wat kwaliteitsonderwijs is.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.