'Geestrijke benzine' antwoord op Kyoto en Irakese crisis

De Braziliaanse suikerrietindustrie gaat misschien gouden tijden tegemoet: de oorlog tegen Irak en het verdrag van Kyoto doet veel landen uitkijken naar alternatieve brandstoffen, en suikerrietalcohol blijkt in heel wat gevallen de beste keuze. Binnen enkele jaren kan Brazilië volgens optimistische experts zeven tot tien miljard liter geestrijk vocht uitvoeren naar Japan en de VS om daar benzine aan te lengen.


Japan denkt er momenteel over na vijf procent alcohol door alle benzine te mengen die in het land verkocht worden. Later wordt dat aandeel misschien zelfs opgetrokken tot 10 procent. Als die plannen werkelijkheid worden, zal Japan binnenkort drie miljard liter alcohol per jaar nodig hebben en in een tweede fase zelfs zes miljard. Benzine met alcohol aanlengen is een handige methode om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen: alcohol wordt uit landbouwgewassen gestookt die tijdens de groeifase evenveel CO2 binden dan er bij de verbranding van de alcohol vrijkomt. Ook Duitsland is daarom van plan vanaf 2008 acht procent alcohol door de benzine te gaan mengen - wat neerkomt op een bijkomede vraag van 4,5 miljard liter.

In verscheidene deelstaten in de VS wordt nu al benzine verkocht die aangelengd is met alcohol. Maar de VS hebben hoge invoerheffingen ingesteld op alcohol om de eigen productie van 12 miljard liter per jaar te beschermen. De Amerikaanse alcohol wordt uit maïs gestookt en is daardoor veel duurder dan het Braziliaanse product, waarvoor suikerriet als grondstof dient. Alfred Szwarc, een adviseur van de Unie van de Suikerrietindustrie van Sao Paulo (Unica), denkt dat Brazilië via samenwerkingovereenkomsten met producenten en distributeurs toch een kwart van de Amerikaanse markt kan veroveren.

Brazilië heeft alles in huis om de grootste exporteur van alcohol ter wereld te worden. Het land is wereldleider wat de productie van suikerriet aangaat - de goedkoopste grondstof voor de distillatie van alcohol - en heeft meer dan een kwarteeuw ervaring met de aanmaak en het gebruik van methanol en ethanol - twee alcoholsoorten - als brandstof.

Brazilië begon in 1975, tijdens de naweeën van de eerste internationale oliecrisis, met een programma om benzine door alcohol te vervangen. Tien jaar lang werd veel overheidsgeld in het Proalcohol-programma gepompt, waardoor rond 1985 90 procent van de auto’s die in Brazilië van de band liepen, een motor hadden die alleen op zuivere alcohol werkt. Maar toen begonnen de olieprijzen te dalen en werden de subsidies voor Proalcohol teruggeschroefd. In 1989 en 1990 was er opeens niet meer genoeg alcohol om de vraag te dekken, waardoor het vertrouwen in de alternatieve brandstof verloren ging. Nu wordt nog maar in één procent van de nieuwe auto’s in Brazilië een alcoholmotor ingebouwd, al stijgt dat aandeel weer lichtjes. Er rijden in Brazilië ook nog altijd 3 miljoen dergelijke auto’s rond. Door alle benzine die in Brazilië getankt wordt, is bovendien een kwart alcohol gemengd.

Momenteel produceert Brazilië 11,5 miljard liter alcohol per jaar, niet eens voldoende om de nationale vraag te dekken. De regering dringt er bij de distilleerders op aan om dit jaar naar een productietotaal van 13 miljard liter te streven. Maar experts maken zich sterk dat de productie snel kan opgedreven worden als de internationale vraag aantrekt. Tegenwoordig wordt per jaar 3 à 4 miljard liter alcohol internationaal verhandeld, vooral industrieel en farmaceutisch gebruik en in de vorm van sterke drank. De prijs schommelt tussen 25 en 30 dollarcent per liter. Dat is nog duur in vergelijking met benzine, maar de suikerindustrie stelt dat olie vroeg of laat veel duurder zal worden en binnenkort ook niet meer naar hartelust zal mogen worden gebruikt. Zeer waarschijnlijk zal Rusland dit jaar eindelijk het protocol van Kyoto ratificeren, waardoor het in werking zou treden. Zowat alle industrielanden moeten dan hun uitstoot aan broeikasgassen reduceren, en dat betekent onder meer minder fossiele brandstoffen verbruiken. De VS hebben het Protocol van Kyoto niet geratificeerd, maar weten dat ze er ook belang bij hebben hun afhankelijkheid van aardolie te verminderen.

Brazilië hoopt in de toekomst ook geld te slaan uit zijn hoog ontwikkelde distillatietechnologie. Landen die ook grote suikerrietplantages hebben maar nog niet veel alcohol produceren, zijn daarvoor een interessante afzetmarkt. Het gaat om landen als India, Thailand, Australië, de Filipijnen, China, Nepal, Colombia en Peru.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift. 2745   proMO*’s steunen ons vandaag al.

Word proMO* of Doe een gift