Goedkoopste auto ter wereld kost Indiase overheid handenvol geld

Tata Motors, de Indiase maker van de “goedkoopste auto die ooit werd geproduceerd”, zegt dat het al meer dan een miljoen bestellingen voor de Nano binnen heeft. Dat is alleen goed nieuws voor de werknemers van het bedrijf en de toekomstige bestuurders, zegt de Indiase milieubeweging. Alle andere Indiërs betalen een serieuze prijs om autorijden zo goedkoop te maken.
De eerste Nano’s moeten binnen enkele maanden van de band rollen in de gloenieuwe Tatafabriek in Sanand, in de noordwestelijke deelstaat Gujarat. Het autootje is in de eerste plaats voor de Indiase markt bedoeld. De nano is zowel wat de motor als het koetswerk aangaat een pluimgewicht, en om de prijs verder te drukken werd ook verregaand bespaard op accessoires en veiligheid. De goedkoopste Nano kost dan ook amper 1780 euro.

Subsidies goed voor helft van aankoopprijs


Wat Tata Motors er niet bij vertelt, is dat ook de Indiase overheid de absolute bodemprijs mee mogelijk maakt. “Zonder subsidies zou de Nano de helft duurder zijn,” schat Anumita Roy Chowdhury, de directeur van het Centrum voor Wetenschap en Milieu, een Indiase milieuorganisatie.
Eerst zijn er de directe subsidies. Volgens een intern document dat uitlekte in de Indiase media, heeft de deelstaatregering van Gujarat ongeveer 4,5 miljard euro neergeteld om Tata Motors naar Sanand te halen. De Nanofabriek was eerst in Singur in West-Bengalen gepland, maar omdat het project te veel vertraging opliep door de klachten van boeren die zegden dat ze gedwongen waren hun grond te verkopen voor het project of te weinig geld hadden gekregen, gaf Tata Motors er daar in 2008 de brui aan.
De deelstaatregering van Gujarat betaalde 100 miljoen euro om de bouwelementen en machines die Tata Motors al in Singur had gemonteerd, naar Sanand te brengen. Ze verkocht het bedrijf 4,45 vierkante kilometer grond tegen een kunstmatig lage prijs en tegen uiterst voordelige betalingsvoorwaarden. Voor de herbestemming van het terrein, tot daartoe landbouwgrond, moest Tata niets betalen. Ook de registratierechten werden kwijtgescholden. De overheid nam ook de aanleg van wegen en nutsvoorzieningen op zich. Tata Motors kreeg een lening van 1,48 miljard euro tegen een interest van 0,1 procent per jaar om de fabriek te bouwen.

Subsidies aan een industriële gigant


Aan de rand van de nabijgelegen grootstad Ahmedabad werden ook nog eens 40 hectaren bouwgrond vrijgemaakt voor een wijk waar de werknemers van de fabriek kunnen wonen.
De regering van Gujarat heeft er ook voor gezorgd dat de fabriek van Tata Motors alle stroom, water en aardgas krijgt die ze nodig heeft, makkelijk gevaarlijk afval kwijt kan en over alle nodige transportinfrastructuur kan beschikken.
Tata Motors heeft het niet echt nodig om in de watten gelegd te worden. Het bedrijf vormt een onderdeel van de Tata Group, een industriële gigant met een jaaromzet van meer dan 45 miljard euro die actief is in de staalnijverheid, de hotelsector, de chemische nijverheid, de softwarebranche, telecommunicatie en energie.
Ook de indirecte subsidies zijn niet min. De benzineprijs wordt niet kunstmatig laaggehouden in India, maar autobestuurders betalen maar heel weinig verkeersbelasting en bijna niets voor de wegen en de parkeergelegenheid die ze gebruiken en milieuvervuiling die ze veroorzaken.
De Indiase milieubeweging vindt dat ongehoord voor een land met een gemiddeld jaarinkomen van 714 euro per inwoner. Voor veel arme Indiërs is een fiets al een hele aankoop, en de meeste mensen uit de middenklasse moeten zich tevreden stellen met een scooter of bromfiets. Directe en indirecte subsidies voor autogebruikers komen neer op steun aan geprivilegieerde groepen die het al heel goed hebben in vergelijking met de massa armen, klagen de milieugroepen. 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.