Green Goal krijgt Zuid-Afrikaanse opvolger

Wie gaat langs Zuid-Afrikaanse stadswegen, komt steevast files en levensgevaarlijke tegenliggers tegen. Om voetbalfans de beproeving te besparen wil de overheid ter gelegenheid van het WK voetbal in 2010 een half miljard dollar pompen in het wegennet. Ze mikt vooral op beter openbaar vervoer, een maatregel waar gebruikers van aftandse bussen en treinen al jaren op wachten.
De Zuid-Afrikaanse overheid en het Global Environment Facility (GEF), ‘s werelds grootste milieufonds, gaan samenwerken om een groener transport te bouwen tegen 2010. De GEF schaart zich achter een bestaand plan van de Zuid-Afrikaanse regering om meer dan 500 miljoen dollar te pompen in het transport.

Op een driedaagse vergadering in Kaapstad kreeg het fonds een forse financiële injectie kreeg van 3,13 miljard dollar (2,44 miljard euro). Het GEF heeft alvast zo’n 11 miljoen dollar (8 miljoen euro) toegezegd voor transportprojecten in Zuid-Afrika. Consultants van het VN-ontwikkelingsprogramma UNDP zijn bezig aan een rondvraag in negen steden om te zien waar het geld het best geïnvesteerd kan worden.

Net als Duitsland, gastland van de wereldbeker van dit jaar, krijgt Zuid-Afrika een ‘Green Goal’-project. De voorlopige resultaten geven aan dat Green Goal in Duitsland ertoe heeft bijgedragen dat 70 procent van de voetbalfans via het openbaar vervoer, te voet of met de fiets van en naar de wedstrijden zijn getrokken.

De Braziliaanse Ronaldo Luiz Nazario de Lima en de Franse voetbalster Zinédine Zidane braken op de GEF-vergadering in Kaapstad een lans voor beter openbaar vervoer. “Een minderwaardig openbaar vervoer versterkt de armoede, zorgt voor luchtvervuiling en draagt bij tot klimaatverandering,” verklaarden de voetbalsterren. “We hebben hier allebei ervaring mee, vermits we opgegroeid zijn in gemeenschappen waar armzalig openbaar vervoer de norm was.”

Hopelijk komen de investeringen ten goede aan de Zuid-Afrikanen zelf. In tegenstelling tot de doorgaans goed onderhouden snelwegen, is het openbaar vervoer in Zuid-Afrika een ramp. Wie geen eigen wagen heeft, ondervindt de grootste moeite om zich te verplaatsen. De treinen van en naar de steden zijn overvol en niet altijd even veilig.

“Een doordacht en goed beheerd openbaar vervoer kan een sleutelrol spelen in het terugdringen van emissies. Het kan de locale luchtkwaliteit verbeteren en sociale en economische kloven helpen dichten”, zegt Monique Barbut, CEO van het Global Envirnomental Fund. (MM)

Nhamoinesu Mseyamwa

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2793   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2793  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.