Groene autoraces zijn niet traag en saai (*)

In de Verenigde Staten zitten groene autoraces in de lift. Vorig jaar was er voor het eerst een Green Challenge tijdens de populaire American Le Mans Series. Die trofee bekroont de snelste auto die het minst vervuilt. De grote merken zijn zeer geïnteresseerd.
In de Green Challenge, een wedstrijd in de wedstrijd, telt het niet alleen zo snel mogelijk te rijden, de auto moet ook een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk kunnen voorleggen, dat wil zeggen zo weinig mogelijk verbruiken en zo weinig mogelijk vervuilen.
In oktober vorig jaar vond de eerste Green Challenge plaats tijdens  American Le Mans Series. Dit jaar sponsort autobandengigant Michelin de Green Challenge, een teken dat het menens is met de groene races.

Cool en sexy


Het project ontstond vijf jaar geleden bij een groep ambtenaren van het Milieubeschermingsagentschap EPA en het ministerie van Energie. Ze wilden het publiek bewijzen dat zuinige voertuigen cool en sexy konden zijn. Dus gingen ze op zoek naar een geïnteresseerde organisator van populaire autocaces.
Ze kwamen bij de American Le Mans Series uit, een kampioenschap dat geïnspireerd is op de 24 uur van Le Mans. Het is het enige autokampioenschap ter wereld dat alternatieve brandstoffen toelaat.

Innovaties voor gewone auto’s


EPA-milieudeskundige John Glenn, een van de initiatiefnemers, denkt dat de groene races tot belangrijke innovaties in de auto-industrie kunnen leiden.
“Raceauto’s zijn op verschillende manieren goed voor de ontwikkeling van de technologie voor gewone auto’s”, zei Glenn deze week op een conferentie van het ACS Green Chemistry Institute, dat het onderzoek naar milieuvriendelijke chemische producten promoot. “De technologie van raceauto’s ontwikkelt zich veel sneller dan die voor gewone auto’s. En ze vormen de basis voor het soort auto’s dat de mensen willen. De mensen zien auto’s op het circuit rijden, en dat is de auto die ze willen kopen.”
Voor de Green Challenge-trofee wordt de voetafdruk gemeten aan de hand van drie criteria: de hoeveelheid verbruikte energie, de CO2-uitstoot en de hoeveelheid fossiele brandstof die door alternatieve brandstof vervangen is. Samen met onderzoekers van het Argonne National Laboratory stelden het EPA en het ministerie van Energie een scorekaart op met meer dan dertig parameters.
Een van de parameters is de gemiddelde snelheid. Dat voorkomt dat auto’s trager gaan rijden om zo hoger te eindigen. Voor de initiatiefnemers is van het grootste belang dat het een aantrekkelijke snelheidswedstrijd blijft. “We wilden het racen niet vervelend en traag maken”, zegt Glenn.
(*) Dit artikel maakt deel uit van de reeks ‘De wereld wordt groen: 20 succesverhalen’. De bijdragen illustreren dat overal ter wereld werk wordt gemaakt van de broodnodige groene revolutie

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift

randomness