Groene labels als verkooptruc

Milieuorganisatie Climaxi belicht de commerciële belangen die schuilgaan achter het verkopen van zogenaamd ecologisch verantwoorde producten. De invloed van de commerciële belangen van bedrijven is ook steeds meer voelbaar tijdens de voorbereidingen van de VN-Rio+20 conferentie voor Duurzame Ontwikkeling, aldus de campagnevoerders.

Op 20 juni 2012 start Rio+20 conferentie, de VN conferentie voor Duurzame Ontwikkeling in Rio de Janeiro. Gelijktijdig met deze conferentie vindt in Brussel The Big Greenwash Circus plaats, georganiseerd door Climaxi, een beweging voor klimaat en sociale rechtvaardigheid.

Op het evenement wil de organisatie enkele valse oplossingen voor het klimaatprobleem bij naam noemen. Naast workshops en documentaires, staat er die dag ook de uitreiking van de Greenwash Award op het programma. De organisatoren willen daarmee het bedrijf in de kijker stellen dat het best de negatieve impact op het milieu kan verbergen. ‘We merken dat veel bedrijven een groen label aan een product koppelen om het beter te doen verkopen’, zegt Filip De Bodt, medewerker van Climaxi. ‘In hoeverre deze producten dan echt ecologisch verantwoord zijn, is nog maar de vraag’.

De organisatoren nomineerden vijf bedrijven uit verschillende sectoren, die campagnes lanceerden rond zogenaamd duurzaam consumeren. Climaxi lichtte hun acties door, wees op het commercieel voordeel en het ontbreken van een echte groene denkwijze. De award wil extra aandacht vragen voor dergelijke misleidende praktijken.

Op de website van Climaxi kan u stemmen voor het bedrijf dat volgens u die award verdient.

Internationale oproep

Ook op internationaal niveau leeft de bezorgdheid rond verborgen commerciële doeleinden bij zogenaamde ecologische initiatieven. Milieuorganisatie Friends of the Earth International waarschuwt voor de toenemende invloed van commerciële belangen van bedrijven bij Rio+20.

‘We hebben duidelijke voorbeelden van hoe grote bedrijven en belangengroepen een steeds grotere en onaanvaardbare druk uitoefenen op het beslissingsproces van de Verenigde Naties’, zegt Paul de Clerck, de coördinator van de campagne bij Friends of the Earth International.

Er werd een petitie online gepubliceerd, waarin gevraagd wordt aan de secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Ban Ki-moon, stappen te ondernemen om het beslissingsproces te vrijwaren van deze invloed. Al meer dan 335 organisaties van over de hele wereld tekenden deze petitie.

‘We vragen een formeel antwoord van de Verenigde Naties. We willen dat ze de samenwerking stopzetten, te beginnen met de bedrijven die de mensenrechten schenden’, zegt de Clerck. ‘Ook vragen we om globale regels in te voeren die bedrijven verantwoordelijk stellen voor hun negatieve invloeden op mensenrechten en milieu’.

 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.