Groene treinsporen

Het idee van het Nederlandse eenmansbedrijf Europe’s Energy Point is simpel maar geniaal: laten we het 2800 kilometer lange spoorwegennet in Nederland met zonnepanelen overkappen zodat de treinen kunnen rijden op zonne-energie.
Directeur Hans Hof klopte aan bij de Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail, die intussen de haalbaarheid van een proefproject onderzoekt. ProRail-woordvoerder André De Waard: ‘Het heeft alle potentie in zich om kansrijk te zijn. In principe hebben wij slechts een klein budget voor innovatie ter beschikking. We hebben zelf een budget van 50.000 euro gevonden om een proefproject uit te voeren in de Oost-Nederlandse stad Zutphen.’
De Belgische tegenhanger van ProRail is Infrabel. Volgens woordvoerder Frédéric Petit wil ook ‘Infrabel een absolute voortrekkersrol spelen op het vlak van duurzame mobiliteit. Dat willen we doen via grote en kleine projecten’. Een daarvan is het windmolenproject de Zeiltrein. Electrabel neemt daarvoor het initiatief, Infrabel participeert erin voor tien procent.
Het consortium wil 29 windmolens bouwen in de omgeving van Landen. Met de opgewekte energie kunnen de hogesnelheidslijn Leuven-Luik en de klassieke lijnen Hasselt-Landen en Tienen-Voroux deels op groene energie rijden. Tweederde van de opgewekte energie wordt afgeleid naar het openbare stroomnet, waardoor naar schatting 15.000 gezinnen van stroom worden voorzien.
Vanaf 2011 zouden de windmolens stap voor stap in gebruik genomen worden. Eenmaal op volle toeren, zou de NMBS haar CO2-uitstoot met 60.000 ton reduceren, volgens Petit een daling met tien procent. Petit meldt ook dat ‘in België de idee bestaat om de sporenkoker van het Peerdsbos in Brasschaat (3,2 kilometer) eventueel uit te rusten met zonnepanelen. Al zou dat project tien keer minder energie produceren dan de Zeiltrein.’
Ook de NMBS-holding laat zich niet onbetuigd. ‘We onderzoeken momenteel mogelijke partnerschappen voor de bouw van installaties die gebruik maken van alternatieve energiebronnen zoals warmtekrachtkoppeling, zonne-energie en windenergie’, zegt woordvoerster Leen Uyterhoeven. ‘We zullen het project van ProRail met veel interesse volgen.’

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3306   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift