Helft kinderen niet op de schoolbanken

Het duurt nog minstens 150 jaar voordat alle Afrikaanse kinderen lagere school kunnen lopen. Dat zegt het Zuid-Afrikaans Instituut voor Internationale Aangelegenheden (SAIA). Armoede, een verpletterende schuldlast, ontoereikende ontwikkelingshulp, burgeroorlogen, lerarentekort en de bedenkelijke kwaliteit van het onderwijs zijn de belangrijkste oorzaken.

Meer dan 40 miljoen kinderen in Afrika bezuiden de Sahara gaan nu helemaal niet naar de lagere school - de helft van alle kinderen tussen zes en elf in de regio. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de in Johannesburg gevestigde onderzoeksinstelling SAIA. In 22 zwart-Afrikaanse landen volgt maar een vijfde van de jongeren secundair onderwijs. Minder 10 procent van alle werknemers in zwart-Afrika heeft de secundaire school afgemaakt. Vooral meisjes en vrouwen blijven uit de boot vallen.

Armoede is het grootste probleem waarmee het Afrikaanse onderwijs worstelt. Er is niet genoeg geld om leerkrachten goed op te leiden en te motiveren, om genoeg schoolgebouwen neer te zetten en leermiddelen als boeken en computers aan te kopen.

Armoede brengt ook mee dat leerkrachten en scholiertjes ondermaats presteren. In Senegal vertrekt bijna een derde van de leerlingen in de hoofdstad Dakar ‘s ochtends naar school zonder ontbijt in de maag, zegt Gorgui Sow, een onderwijsexpert uit dat land. Eén op acht kinderen eet maar één keer per dag - te weinig om in de klas de nodige aandacht te kunnen opbrengen. Sommige Senegalese scholen zorgen daarom ook voor eten. Ook arme leerkrachten zijn een probleem. Ze moeten bijbaantjes aannemen om te overleven, waardoor ze minder tijd en energie in hun lessen kunnen steken.

De Global Campaign for Education, een international initiatief van ngo’s en onderwijsvakbonden om alle kinderen in de wereld op de schoolbanken te krijgen, vindt dat er meer ontwikkelingshulp naar het onderwijs in Afrika moet gaan. Geldschieters moeten ook goed uitijken dat ze geen voorwaarden opleggen die het onderwijs in Afrika verder wurgen. Zambia krijgt bijvoorbeeld 9.000 plaatsen in het onderwijs niet ingevuld, terwijl het land wel bijna evenveel werkloze leerkrachten telt. Maar volgens de Global Campaign for Education belet de financiële discipline die het Internationaal Monetair Fonds (IMF) Zambia oplegt dat er geld voor nieuwe aanwervingen of voor loonsverhogingen wordt vrijgemaakt

In veel Afrikaanse landen vormt ook de buitenlandse schuldenlast een hinderpaal om genoeg te kunnen investeren in het onderwijs. Zambia moet dit jaar bijvoorbeeld 377 miljoen dollar afbetalen aan zijn buitenlandse schuldeisers - 7,3 procent van wat het land dit jaar produceert. Volgens Charles Abani van de Britse hulporganisatie ActionAid kan alleen een volledige kwijtschelding van die schulden soelaas brengen.

Met geld alleen kan de onderwijscrisis in Afrika niet worden opgelost. In landen waar conflicten woeden, gaan nog minder kinderen naar school, weet Keith Lewin van de universiteit van Sussex. In veel landen decimeert ook aids het aantal leerkrachten. Peroshni Govender, een onderzoeker van het SAIA, twijfelt verder of Afrikaanse scholieren wel de nodige vaardigheden meekrijgen om de ontwikkeling van hun landen erop vooruit te helpen. Daarvoor zijn een betere lerarenopleiding en meer investeringen in moderne leermiddelen nodig. (PD)

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift