"Ikea en Aveve scoren onvoldoende op duurzaam hout" (WWF)

Slechts zes van twintig Belgische verdelers van tuinmeubelen scoren een voldoende op duurzaam hout. Dat blijkt uit een rangschikking van het Wereldnatuurfonds (WNF). Bij de gebuisden zijn enkele grote namen als Ikea en Aveve.
Wie houten tuinmeubilair koopt, draagt misschien zonder het zelf te weten bij tot de ontbossing in de wereld. Om de consumenten op het spoor te zetten van hout met een duurzaamheidslabel, rangschikte het Wereldnatuurfonds (WWF) twintig Belgische verdelers van houten tuinmeubels. Slechts zes op de twintig halen een voldoende.
Het label van de Forest Stewardschip Council (FSC-label) biedt volgens het WWF als enige de garantie dat hout afkomstig is uit een sociaal en ecologisch duurzaam bosbeheer. De organisatie, die extern wordt gecontroleerd, geeft haar label aan bossen en ook aan zagerijen, importeurs en verdelers die garanderen dat het hout met een duurzaamheidslabel gescheiden blijft van ander hout.
Het Wereldnatuurfonds onderzocht bij twintig Belgische verdelers van houten tuinmeubelen hoeveel FSC-producten ze in aanbod hebben, of het label duidelijk zichtbaar is en of de klant wordt geïnformeerd over de houtsoort of het land van herkomst. Volgens het WNF doen kopers er goed aan bedreigde soorten als meranti en bangkirai of hout uit landen met een slecht bosbeleid (Birma, Indonesië) het beste links kunnen laten liggen. Tenzij het een FSC-label heeft.
De slechtste leerlingen van de klas zijn Overstock Garden, Fun, Royal Arrow, Happyland, Habitat, Ikea, Hema en Aveve, die helemaal geen tuinmeubelen in FSC-hout aanbieden. De Zweedse meubelgigant Ikea wil wel met het Wereldnatuurfonds gaan samenwerken om tegen 2009 30 procent van al zijn houten producten te verkopen met een FSC-label. Het eigen duurzaamheidslabel van Ikea is volgens het Wereldnatuurfonds niet geloofwaardig, omdat het niet extern wordt gecontroleerd.
Aveve vermeldt in zijn catalogus enkele FSC-tuinmeubelen, maar omdat de producten in de winkel niet zijn gelabeld en Aveve geen geregistreerd gebruiker is van het label, kan niet worden nagegaan of wat in de winkel staat ook echt uit duurzaam hout is gemaakt.
De beste leerlingen van de klas zijn Kwantum met 95 procent FSC-tuinmeubelen en Casa en Carrefour, beide met een duurzaam aanbod van 71 procent. Ze worden op afstand gevolgd door Dreamland, Leen Bakker en Colruyt-Collishop, die net voldoende halen. Gamma, Brico, Makro, Weba, Blokker en Hubo halen minder dan tien op twintig, omdat ze onvoldoende FSC-hout in aanbod hebben of er niet duidelijk over communiceren.
Het WWF waarschuwt in zijn rapport voor labels die de consument ten onrechte een gerust geweten kunnen geven. “Hout uit plantages” biedt als vermelding geen enkele duurzaamheidsgarantie, omdat de plantagebossen vaak slecht beheerd worden en de arbeiders onderbetaald. Plantages die in de plaats van rijke natuurbossen worden aangeplant, leiden tot een verlies aan biodiversiteit.
“In Europees opzicht zit België met de verkoop van duurzaam hout in de middenmoot”, zei Bart Holvoet van de Fair Timber vzw, de Belgische vertegenwoordiger van FSC, dinsdag bij de voorstelling van het rapport, “In Nederland heeft het FSC-label een marktaandeel van 18 procent in de hout- en papiersector, in België slechts 2 procent”. Ook in Zwitserland en Groot-Brittannië wordt meer duurzaam hout verkocht dan in België.
Mattias Creffier
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift