India heropent oude weg naar Birma

India is van plan een oude verbindingsweg met Birma uit de Tweede Wereldoorlog opnieuw in gebruik te nemen. Het plan kadert in de ambitie van India om de banden met de buurlanden aan te halen.
De “Stilwell-weg” werd in de Tweede Wereldoorlog aangelegd om de aanvoer van oorlogsmateriaal naar de Chinese provincie Yunnan te verzekeren. De ingenieurs kozen daarvoor een route die al sinds in de twaalfde eeuw gebruikt werd. Uit militaire archieven blijkt dat de weg op 20 mei 1945 klaar was, nadat de Amerikaanse genietroepen “de moeilijkste opdracht ooit” in oorlogstijd tot een goed einde gebracht hadden. De weg verbond Ledo in de Indiase provincie Assam met Yunnan, 1.726 km verder. Na de oorlog raakte de weg in onbruik, onder meer door de verwikkelingen in Birma en een algemene desinteresse voor India’s opstandige noordoostelijke staten.

Nieuwe kansen


De heropening van de Stilwell-route, die tegen 2010 opnieuw berijdbaar moet zijn, is erg hoopgevend voor de deelstaten Assam, Meghalaya, Manipur, Mizoram, Nagaland, Tripura en Arunachal Pradesh. “Al die jaren waren we geïsoleerd van de rest van India, afgezien van een smalle link tussen West-Bengalen en Assam”, zegt Prodvut Bordoloi, minister van Industrie en Handel van Assam. “Nu openen de mensen hun ogen voor de wederzijdse economische opportuniteiten met landen in het oosten.”
 
Het plan kadert in het “Kijk naar het oosten”-beleid waarmee de Indiase beleidsmakers de eeuwenoude banden met Zuidoost-Azië aanhalen. Thailand is alvast enthousiast over het geplande herstel van de weg, en volgens touroperators tonen ook toeristen die van Thailand naar China en Buthan reizen interesse in het noordoosten van India. India ziet in de weg een mogelijkheid om de uitzichtloosheid voor de lokale bevolking te doorbreken en van de regio een economische groeipool te maken.
“De heropening van de Stilwell-weg is een manier om het noordoosten van India te openen naar China en Zuid-Oost Azië”, zegt Mahesh K. Saharia, voorzitter van de Noordoostelijke Regionale Raad van de Indiase Kamer van Koophandel. “Het plan is er niet zozeer uit politieke, als wel uit economische overwegingen gekomen.”

Stijgende handel


Volgens Saharia is de redenering eenvoudig: “Hoewel 40 procent van de wereldbevolking in China en India leeft, is de handel tussen beide landen maar goed voor 3,5 procent van de wereldhandel. Die handel zal volgens de voorspellingen verdubbelen, waardoor een enorme hoeveelheid goederen uitgewisseld moet worden. Een route over land is daarvoor de beste optie.”
Maar er is bezorgheid over de veiligheid op de route doorheen een woelige regio. De jungle van Birma is volgens velen trainingsgebied voor opstandelingen in het noordoosten van India en een belangrijke draaischijf voor narcotica uit de beruchte Gouden Driehoek. Bordoloi doet die vrees af als onzin. “We moeten die oude ideeën van ons afschudden. Je kunt niet alles bekijken door het vergrootglas van het veiligheidsbeleid. Als er een betere infrastructuur en bereikbaarheid is, kan het ‘narco-terrorisme’ beter bestreden worden.”
Maar er zijn nog andere partijen die roet in het eten kunnen gooien. De militaire junta in Birma is niet laaiend enthousiast over de weg, omdat die doorheen de woelige Birmese staat Kachin loopt, waar de junta weinig te zeggen heeft. Volgens Papori Phukan, onderzoeker aan het Institute of Peace and Conflict Studies in New Delhi, kan de Birmese junta echter de geografische realiteit niet negeren. “Het gebied is niet verbonden met de rest van Birma en de lokale bevolking haalt buitenlandse goederen nu al uit Nampong in India, waar Birmezen zonder paspoort toegelaten worden.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.