Indiase auto's krijgen energielabel (*)
India wil automakers verplichten vanaf 2011 het verbruik van al hun voertuigen duidelijk kenbaar te maken. Dat heeft minister van Milieu Jairam Ramesh bekend gemaakt op een conferentie over milieuvriendelijke auto’s in New Delhi. Het energielabel moet helpen de gigantische luchtvervuiling in de Indiase steden tegen te gaan en de CO2-uitstoot van het land in te perken.
Peter Dhondt . 24 november 2009
Er rijden al ongeveer 24 miljoen auto’s rond in India, en dat aantal stijgt snel. Begin dit jaar werden er in India al meer dan 100.000 auto’s per maand verkocht. Carlos Ghosn, de ceo van Renault-Nissan, verwacht dat de Indiërs tegen 2020 zes miljoen auto’s per jaar zullen kopen.
Nu maken nog veel oude karren de Indiase wegen onveilig. Ze zuipen brandstof en verpesten de lucht. Vooral in de grote steden is dat een probleem. New Delhi, waar vijf miljoen auto’s rondtoeren, plant al eigen normen om gulzige en vervuilende auto’s buiten te houden. Eerder verbood de stad al het gebruik van dieselbussen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Ook de CO2-uitstoot van al die auto’s wordt een steeds grotere zorg. Volgens het Indiase ministerie van Milieu draagt de automobielsector nu al 15 tot 20 procent bij aan de Indiase uitstoot van broeikasgassen. Dat aandeel zal tegen 2030 waarschijnlijk stijgen tot 25 procent. India schat dat zijn totale CO2-uitstoot de komende twintig jaar nog minstens zal verdrievoudigen.
(*) Dit artikel maakt deel uit van een reeks bijdragen van IPS naar aanleiding van de klimaatconferentie in Kopenhagen. ‘Planeet Kopenhagen’ startte op 23 november en loopt tot het einde van de conferentie op 18 december.
Nu maken nog veel oude karren de Indiase wegen onveilig. Ze zuipen brandstof en verpesten de lucht. Vooral in de grote steden is dat een probleem. New Delhi, waar vijf miljoen auto’s rondtoeren, plant al eigen normen om gulzige en vervuilende auto’s buiten te houden. Eerder verbood de stad al het gebruik van dieselbussen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Ook de CO2-uitstoot van al die auto’s wordt een steeds grotere zorg. Volgens het Indiase ministerie van Milieu draagt de automobielsector nu al 15 tot 20 procent bij aan de Indiase uitstoot van broeikasgassen. Dat aandeel zal tegen 2030 waarschijnlijk stijgen tot 25 procent. India schat dat zijn totale CO2-uitstoot de komende twintig jaar nog minstens zal verdrievoudigen.
(*) Dit artikel maakt deel uit van een reeks bijdragen van IPS naar aanleiding van de klimaatconferentie in Kopenhagen. ‘Planeet Kopenhagen’ startte op 23 november en loopt tot het einde van de conferentie op 18 december.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2831 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Interview
-
Interview
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Nieuws