Internationale dienstensector in Bangalore vreest minstens 50.000 ontslagen

Amerikaanse en Britse bedrijven die de voorbije jaren massaal werk hebben uitbesteed in Bangalore, dreigen de komende maanden een sociale slachting aan te richten in het Indiase ICT-mekka. Indiase werknemers genieten veel minder sociale bescherming dan hun collega’s overzee.
UNITES, een Indiase vakbond in de informaticasector die 18.000 leden telt, gaat ervan uit dat de internationale economische crisis in de eerste helft van dit jaar 50.000 banen zal doen verdwijnen in de Indiase dienstensector. Tussen september en december 2008 waren in de sector al 10.000 ontslagen gevallen. Andere werknemers, vooral in de lagere echelons, hebben 25 tot 75 procent van hun loon moeten inleveren.
   
Grote Amerikaanse bedrijven als General Electric en American Express laten al sinds de jaren 90 een aanzienlijk deel van hun administratief werk in Bangalore uitvoeren. Luchtvaartmaatschappijen, financiële instellingen en andere bedrijven uit de Angelsaksische wereld volgden hun voorbeeld. Ook andere steden in India profiteerden van die ontwikkeling. Callcenters en bedrijven die gegevens invoeren of verwerken voor klanten in de VS en Europa, verschaffen nu in India aan ongeveer 1,6 miljoen mensen goed betaald werk.
De groei van de internationale dienstensector in India ging hard door de combinatie van het grote aanbod aan hoogopgeleide werknemers die perfect Engels spreken en een bijzonder soepele arbeidswetgeving. Maar dat laatste is nu een nadeel voor de werknemers in de sector.

Twee uur opzeg


Sommige werknemers van buitenlandse bedrijven in Bangalore moesten de voorbije maanden vaststelen dat ze ontslagen waren doordat de magnetische kaarten waarmee ze de deur van hun kantoorgebouw konden openen, niet meer werkten. Anderen kregen twee uur de tijd om hun werkplaats te verlaten, zegt Karthik Shekhar, algemeen secretaris van UNITES.
Volgens Shekhar, een ICT-ingenieur die vroeger voor IBM werkte, bestaat er in India geen wettelijke opzegregeling voor werknemers in de informaticasector. “In India bestaat er geen dialoog tussen werkgevers en werknemers. Multinationals die in andere landen de rechten van hun werknemers respecteren, gedragen zich hier heel anders.”
De massale afdankingen die Bangalore en andere internationale dienstencentra in India nog te wachten staan, zullen volgens Shekhar voortvloeien uit de  overheidsinterventies waarmee de VS en de Europese landen hun financiële sector de voorbije maanden overeind hielden. Hij gaat ervan uit dat de nieuwe aandeelhouders van banken en verzekeringsinstellingen zullen eisen dat er meer werk in eigen land blijft. Hij verwacht ook dat Barack Obama een beleid zal voeren dat internationale uitbesteding moeilijker maakt.

Multinationals die in andere landen de rechten van hun werknemers respecteren, gedragen zich hier heel anders.
Optimistische ondernemers


De National Association of Software and Services Companies (NASSCOM), die de Indiase werkgevers in de ICT-sector en de internationale dienstensector overkoepelt, deelt die pessimistische inschatting niet. “Onze sector zal in het fiscaal jaar 2009 netto mensen blijven aanwerven”, staat er in een communiqué van de NASSCOM. “De angst voor grootschalig banenverlies op het niveau van de sector is ongegrond.”
Volgens Puneet Kumar, algemeen manager van de Indiase ICT-gigant WIPRO, kan de recessie in de VS en Europa in het voordeel van India spelen. “Kostenbesparingen zullen ertoe leiden dat er meer in plaats van minder werk wordt uitbesteed aan competitieve plaatsen als Bangalore.” Kumar geeft we toe dat ondernemingen die al vanuit India werken, ook zullen moeten besparen, bijvoorbeeld op de “uit de hand lopende lonen” van hun werknemers.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3205   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift