Jaarlijks bijna 12 miljoen ton minder bijvangst overboord

De VN-Voedsel- en Landbouworganisatie FAO meldt een scherpe daling van de hoeveelheid “onbruikbare” vis die vissers jaarlijks overboord gooien. Een nieuwe analyse schat de hoeveelheid op 7,3 miljoen ton per jaar, tegenover 20 miljoen ton in 1996. De VN-organisatie weet echter nog niet de daling goed of slecht nieuws is.

Een eerste mogelijke verklaring is dat heel wat landen maatregelen hebben ingevoerd ter beperking van de hoeveelheid bijvangst die bij de visvangst op commercieel interessante soorten naar boven wordt gehaald. Daardoor zijn de boten en hun netten nu technisch beter geschikt om enkel de gewenste vis naar boven te halen.

Maar het kan ook dat de vissers minder kieskeurig zijn geworden, en dat zou minder goed nieuws zijn. Mogelijk gooien ze minder overboord omdat de klassieke vissoorten zoals kabeljauw steeds zeldzamer worden. De FAO stelt immers vast dat ondanks de daling van het aantal “wegwerpvissen” de totale hoeveelheid vis die aan land wordt gebracht ongeveer gelijk blijft.

“Waarschijnlijk is het een combinatie van beide factoren, zegt het Visserijdepartement van de FAO. Ze merkt nog op dat de controle en de berichtgeving van de lidstaten over de samenstelling en verwerking van de vangsten laat soms te wensen overlaat, waardoor het moeilijker is conclusies te trekken.

Visserij-experten bespraken begin september op het FAO-hoofdkwartier in Rome maatregelen ook om de controles in de havens uit te breiden. De FAO schat immers dat illegale visserij het vangstquotum van sommige vissoorten tot drie keer overschreden wordt.

De FAO werkt aan een model voor havencontroles en wil ontwikkelingslanden helpen deze standaarden gemeenschappelijk in te voeren. De bedoeling is dat landen in een bepaalde regio gaan samenwerken om illegale visserschepen te verhinderen hun vangsten aan wal te brengen of zich te bevoorraden.

Een mogelijke maatregelen is een verplicht radiocontact waarin elk schip dat een haven nadert zich identificeert en melding maakt van zijn lading en voorbije activiteiten. Aan de wal moeten willekeurige inspecties ervoor zorgen dat de booswichten hun lading niet kwijtraken. (ADR)


Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.