Japanse walvisjagers terug op dreef

De Nisshin Maru, het Japanse schip dat vlakbij de kust van Antarctica vuur vatte, verlaat de Zuidelijke Oceaan, zo meldt Greenpeace. Negen dagen lang bedreigde het brandende schip de kust van Antarctica.
De Japanse walvisvaarder vatte op 15 februari vuur in de Rosszee bij Antarctica. Het schip Esperanza van Greenpeace, dat in de buurt was, bood hulp aan om de Nisshin Maru weg te slepen uit het natuurgebied. De Japanse overheid ging echter niet in op dat voorstel, andere schepen van de Japanse walvisvloot kwamen te hulp.
Greenpeace betreurde de weigering: “Onze gedachten gaan uit naar het vermiste bemanningslid en de rest van de bemanning die nog aan boord is. Dit is niet het moment om politieke spelletjes te spelen achter een bureau in Tokio”, zei Karli Thomas, de expeditieleider aan boord van het Greenpeace-schip Esperanza. “Dit is een menselijke tragedie en een potentiële natuurramp. We hebben de morele plicht om te handelen en de eigenaars van de Nisshin Maru zijn wettelijk verplicht om onze hulp te aanvaarden.”
Greenpeace vreesde dat de 1000 ton olie die het schip aan boord had, in de oceaan kon lekken. Dat zou tot een ecologische ramp geleid hebben, aangezien het schip net voor de kust van Antarctica vuur vatte. Aan de kust leeft de grootste populatie Adéliepinguïns ter wereld.
Zaterdagnacht werd de Nisshin Maru terug vlot getrokken. “Na negen lange dagen heeft de walvisvloot de Rosszee en de ongerepte natuur van de zuidelijke oceaan verlaten. We zijn klaar om de vloot te escorteren”, zeggen activisten van Greenpeace. “We hopen dat dit de laatste keer was dat een walvisvloot de walvissen en de natuur in Antarctica komt bedreigen.”
De Nisshin Maru vertrok in november uit de haven Shimonoseki in Japan, met toestemming van de International Whaling Commission (IWC) om 860 walvissen te vangen als onderdeel van een wetenschappelijke expeditie. De Antarctische expeditie kost 3,5 miljoen euro belastinggeld. Zowel in Japan als daarbuiten klinkt kritiek over het daadwerkelijk wetenschappelijke karakter van de programma’s. Volgens critici zou het gaan om verkapte commerciële walvisvaart.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.