Jong, talentvol en vrouwelijk

Verhalen, schrijft Anita Amirrezvani, helpen je soms om een probleem af te pellen als een ui, ze brengen je op ideeën of ze werken zo rustgevend dat je ervan in een diepe slaap geraakt. Verhalen zijn dan ook het staketsel waarrond Dochter van Isfahan opgetrokken wordt. De moeder van het ik-personage vertelt oude verhalen die betekenis verlenen aan de –vaak dramatische– gebeurtenissen die de hoofdpersonages meemaken.
En het hele boek zelf blijkt het verhaal te zijn dat de dochter haar moeder tijdens een lange nacht van opheldering vertelt, op het moment dat ze samen uit de diepste put van ongeluk kruipen. ‘Dochter van me, je hart is nu zuiver als kornalijn, want je hebt de waarheid gesproken’, reageert de moeder. Het vertrekpunt van Dochter van Isfahan is de passage van een komeet boven Iran ten tijde van sjah Abbas de Grote (1571-1629). Het ene ongeluk volgt op het andere, maar langzaam verschuift de bron van die dramatische gebeurtenissen van de vloek van de komeet naar de onbezonnenheid van het meisje dat naamloos blijft maar wel centraal staat.
Amirrezvani confronteert de lezer met de vraag welke opties een jonge vrouw zonder vader en zonder bruidschat heeft, ook al bulkt ze van het talent –in dit geval als tapijtknoopster en -ontwerpster. Tapijtmakers, zegt de succesvolle oom Gostaham, ‘reageren op wreedheid, lijden en verdriet door de wereld te herinneren aan de schoonheid die de rust van de mens kan herstellen, zijn hart kan zuiveren van het kwaad en hem naar de weg der waarheid kan voeren.’ Het klinkt mooi, maar onwezenlijk voor iemand die als vrouw en als arme voortdurend afhankelijk is van de toestemming en de “goedheid” van anderen.
Het hoofdpersonage ontsnapt niet aan een sigheh, een tijdelijk huwelijkscontract dat in de sjiitische traditie rechtsgeldig is en vaak neerkomt op legale en religieus gesanctioneerde prostitutie. Al laat Amirrezvani de vrouw van de hamam ook vertellen dat ze dankzij die instelling tien jaar lang een legale relatie kon hebben met haar grote liefde, waarmee ze nooit gewoon zou hebben kunnen trouwen. Het historische kader wekt misschien de indruk dat die traditie samen met de feodale maatschappelijke organisatie verdwenen is, maar dat is niet het geval. Voor veel Iraniërs is deze roman dan ook een spiegel van de hedendaagse strijd om te overleven –al zullen zij het boek wellicht niet te lezen krijgen. Voor veel westerse lezers heeft het geheel een te hoog duizend-en-een-nacht gehalte om ten volle als maatschappelijk commentaar te kunnen werken. Daardoor blijft Dochter van Isfahan net iets te veel beperkt tot wat het is: een meeslepend verhaal. (gg)
Dochter van Isfahan door Anita Amirrezvani is uitgegeven door Uitgeverij De Boekerij. 333 blzn. ISBN 978-90-225-4625-3

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.