Kahlo en Rivera weldra ook te ruiken
Het Mexicaanse kunstenaarspaar Frida Kahlo en Diego Rivera heeft in eigen land al langer cultstatus bereikt, maar nu moet ook het buitenland eraan geloven. De Mexicaanse nationale bank, die de rechten bezit op de werken van beide kunstenaars, heeft een firma de toestemming gegeven de schilderijen en portretten van Kahlo en Rivera te gebruiken voor parfums, dassen, T-shirts en servies.
Diego Cevallos . 4 oktober 2002
De parfums, gebotteld in 100-milliliterflesjes van Italiaanse design, zullen in de loop van oktober worden gelanceerd in de Verenigde Staten en later ook in Europa. Het parfum Frida Kahlo heeft een uitgesproken vrouwelijk aroma met vleugjes watermeloen, perzik, roos en jasmijn. Het reukwater Diego Rivera heeft een meer mannelijk cachet met extracten van amber en sandelhout. Op de flesjes zijn elementen verwerkt van het zelfportret met doornenketting en kolibri van Kahlo en het naakt met lelies van Rivera.
De kleren en de parfums hebben als doel de Mexicaanse kunst in de wereld te promoten, vooral bij jongeren, verklaarde de directrice van de firma Godven Internacional, Jaquelina Alcalá, bij de voorstelling van de producten. Ook Blanca Garduño, voormalig directrice van het studiecentrum Diego Rivera die 15 jaar met het echtpaar samenwoonde, ziet geen graten in de commercialisering. Die is volgens haar een natuurlijk verlengstuk van het succes van beide artiesten bij het gewone volk. Het zijn twee sterke figuren van wie de invloed doorsijpelt in alle lagen en kringen van de samenleving, aldus Garduño.
Niet iedereen is die mening toegedaan. Plat opportunisme uit winstbejag, zo kwalificeert galerijhoudster María Toledo uit Mexico-stad de trend, Het kan niet de bedoeling zijn de kunstenaars te promoten, want zij zijn al bekend genoeg door hun werk, niet door deze vulgaire handelswaar. Wie weet wat ze zo nog gaan verzinnen.
Kahlo en Rivera stonden bekend om hun communistische en nationalistische sympathieën en lieten beiden een omvangrijk oeuvre na. Rivera legde zich toe op grote muurschilderingen met een sociale boodschap terwijl Kahlo, door ziekte aan het bed gekluisterd, eerder zelfportretten en meer intimistische thema’s schilderde. Kahlo leerde de 20 jaar oudere Rivera kennen in 1928 en overleed in 1954. Rivera stierf drie jaar later. Hun stormachtige relatie, mede door de talrijke buitenechtelijke escapades van Rivera, is recent verfilmd als Frida, met de Mexicaanse actrice Salma Hayek in de rol van Kahlo.
De kleren en de parfums hebben als doel de Mexicaanse kunst in de wereld te promoten, vooral bij jongeren, verklaarde de directrice van de firma Godven Internacional, Jaquelina Alcalá, bij de voorstelling van de producten. Ook Blanca Garduño, voormalig directrice van het studiecentrum Diego Rivera die 15 jaar met het echtpaar samenwoonde, ziet geen graten in de commercialisering. Die is volgens haar een natuurlijk verlengstuk van het succes van beide artiesten bij het gewone volk. Het zijn twee sterke figuren van wie de invloed doorsijpelt in alle lagen en kringen van de samenleving, aldus Garduño.
Niet iedereen is die mening toegedaan. Plat opportunisme uit winstbejag, zo kwalificeert galerijhoudster María Toledo uit Mexico-stad de trend, Het kan niet de bedoeling zijn de kunstenaars te promoten, want zij zijn al bekend genoeg door hun werk, niet door deze vulgaire handelswaar. Wie weet wat ze zo nog gaan verzinnen.
Kahlo en Rivera stonden bekend om hun communistische en nationalistische sympathieën en lieten beiden een omvangrijk oeuvre na. Rivera legde zich toe op grote muurschilderingen met een sociale boodschap terwijl Kahlo, door ziekte aan het bed gekluisterd, eerder zelfportretten en meer intimistische thema’s schilderde. Kahlo leerde de 20 jaar oudere Rivera kennen in 1928 en overleed in 1954. Rivera stierf drie jaar later. Hun stormachtige relatie, mede door de talrijke buitenechtelijke escapades van Rivera, is recent verfilmd als Frida, met de Mexicaanse actrice Salma Hayek in de rol van Kahlo.
Maak MO* mee mogelijk.
Word proMO* net als 2790 andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.
Meer verhalen
-
Nieuws
-
Nieuws
-
De Ontwikkelaars
-
Reportage
-
Nieuws
-
Nieuws