'Kamelen' verdwijnen uit straatbeeld Havana

De “Camellos” of kamelen, trucks die sinds de economische crisis in de jaren negentig in Cuba dienst doen voor openbaar vervoer, verdwijnen uit het centrum van Havana. Tot opluchting van de inwoners.
In de vervuilende, lompe trucks met achttien wielen, die werden omgebouwd tot bus, kunnen zo’n driehonderd passagiers. De camellos werden een van de symbolen van de economische crisis en konden het tekort aan openbaar vervoer in de hoofdstad nooit helemaal oplossen. De Cubanen traden het verschijnsel echter met humor tegemoet. Wie per camello reist, zo luid een grap, doet er goed het advies in acht te nemen dat bij sommige buitenlandse films gegeven wordt. “Waarschuwing: seks, grof taalgebruik en geweld”.

Een paar maanden geleden erkende de regering publiekelijk dat het openbaar vervoerssysteem in de hoofdstad op instorten stond. De camellos verdwijnen nu langzaam uit het straatbeeld om plaats te maken voor geïmporteerde bussen. “Die zijn veel comfortabeler dan de camellos en ze komen veel vaker, elke tien of vijftien minuten”, zegt een 43-jarige inwoonster van Havana. “Het enige nadeel is dat het in de bussen veel warmer is.”

Ze zegt dat ze vaker lift dan dat ze met de bus gaat. Vrouwen moeten altijd alert zijn, zegt ze. “Als je met de bus gaat en je hebt geen zitplaats, dan sta je in een dichte menigte. Mannen worden soms handtastelijk. Als je lift, dan moet je er ook rekening mee houden dat de chauffeur seksuele toespelingen maakt. Dat gebeurt natuurlijk niet altijd, maar het risico is er wel.”

Het openbaar vervoer is een van de sectoren die het langzaamst herstelt van de economische crisis die Cuba in 1991 trof, nadat het zijn oude, socialistische Oostblok-bondgenoten kwijtraakte. De olie-import uit de voormalige Sovjet Unie viel stil en het bruto binnenlands product daalde met bijna 35 procent.

De Cubaanse minister van Transport, José Luis Sierra, zei in maart dat het openbaar vervoerprobleem opgelost kan worden door beter gebruik te maken van bestaande mogelijkheden, busroutes opnieuw in te in te delen en de komende drie jaar nieuwe bussen te importeren.

Het is de bedoeling de camellos alleen nog te gebruiken voor vervoer in de buitenwijken. In het centrum zullen dan alleen nog kleinere voertuigen rijden “die wendbaarder zijn en minder schade veroorzaken aan de straten”, aldus Sierra.

De regering wil in totaal zeshonderd bussen importeren, voor een bedrag van 120 miljoen dollar.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.