Klimaatgoeroe Gore in de bioscoop

“Mijn zoontjes doen hun was nu zelf, met de hand. En ze controleren ‘s avonds in heel het huis of alle elektrische toestellen uitgeschakeld zijn.” Dat zegt een journaliste in Canada die deze zomer met haar hele gezin naar de bioscoop trok om ‘An Inconvenient Truth’ te zien. De documentaire die de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat Al Gore maakte over de opwarming van de aarde, deed in Canada en de VS de zalen vol lopen, en komt op 11 oktober in België en op 12 oktober in Nederland in roulatie.
“Een storende waarheid” is een verslag van de multimediashow waarmee Gore al jaren de VS en de rest van de wereld rondtrekt om te waarschuwen voor de klimaatverandering. De Amerikanen, nog altijd veruit de grootste klimaatzondaars, lijken eindelijk open te staan voor de boodschap van Gore. Daar hebben de wervelstormen die vorig jaar huishielden in het zuiden van de VS veel toe bijgedragen. Volgens een opiniepeiling van begin juni vonden vier op vijf VS-burgers tussen 13 en 24 dat er dringend maatregelen nodig zijn om de opwarming van de aarde tegen te gaan.

Al Gore, de vice-president van Bill Clinton die in 2000 de verkiezingen verloor tegen George W. Bush, begon nadien een persoonlijke kruistocht rond de klimaatproblematiek. In zijn documentaire is hij zuinig met aanvallen op de Amerikaanse regering. Hij gelooft dat de nodige veranderingen het best en het snelst in gang kunnen worden gezet op regionaal en lokaal vlak. En daar gebeurt ook in de VS al heel wat. Intussen hebben bijvoorbeeld al 22 Amerikaanse deelstaten minimumquota vastgelegd voor het gebruik van hernieuwbare energie bij de stroomproductie.

Ook Amerikaanse wetenschappers zijn blij met ‘Een storende waarheid’. “Ik was onder de indruk over de klimaatwetenschap die in de film aan bod komt”, zegt David Archer, een klimatoloog van de universiteit van Chicago. “Ik ging behoorlijk gedeprimeerd weer naar huis - omwille van de politieke waanzin in dit land, dat blijft ontkennen dat de opwarming van de aarde een probleem is.”

D strijd tussen believers en non-believers in het klimaatdebat is nog niet gestreden in de VS. Het Competitive Enterprise Institute (CEI), een invloedrijke lobbyorganisatie die ten dele gefinancierd wordt door het Amerikaanse olieconcern ExxonMobil, lanceerde deze zomer een reeks tv-spotjes over het “de zogenaamde klimaatcrisis”.

Dergelijke campagnes hebben effect, al protesteren veel wetenschappers dat hun onderzoeksgegevens verdraaid worden in de spotjes. Volgens een recente studie van artikels over de klimaatproblematiek in belangrijke Amerikaanse kranten en tijdschriften, zegt meer dan de helft dat er geen wetenschappelijke consensus bestaat over het thema.

Gore zelf stipt in zijn documentaire aan dat een studie uit 2004 in het gezaghebbende tijdschrift Science besloot dat van 928 wetenschappelijke bijdragen die de voorbije 10 jaar over de klimaatverandering werden gepubliceerd, er geen enkele de stelling in twijfel trok dat recente klimaatveranderingen mee veroorzaakt worden door menselijke invloeden.

“Er is een goed georganiseerde en gefinancierde desinformatiecampagne aan de gang”, oordeelt Andrew Weaver, een klimaatexpert van de Universiteit van Victoria in Canada. De bedoeling daarvan is verwarring te zaaien bij het publiek en de overheid ervan te weerhouden in actie te komen, gelooft Weaver. (PD/ADR)(EINDE/2006)

Trailer op: http://www.climatecrisis.net/

Foto’s op:
http://www.cinenews.be/Movies.Detail.cfm?MoviesID=4460&lang=nl

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift