Latijns-Amerika houdt steeds meer auto’s aan de kant

Vanaf begin deze maand moeten personenwagens in de Colombiaanse hoofdstad Bogota bij toerbeurt twee dagen per week op stal blijven. Andere steden in Latijns-Amerika grijpen naar gelijkaardige maatregelen om de luchtvervuiling en de files terug te dringen.
Het is al tien jaar zo dat niet alle personenwagens in Bogotá en andere Colombiaanse steden tijdens de ochtend- en avondpiek de baan op mogen. De nummerplaat bepaalt welke auto’s op welke dagen aan de kant moeten blijven.
 
Sinds 6 februari is dat rijverbod uitgebreid tot 14 uur per dag, van 6 uur ‘s ochtends tot 8 uur ‘s avonds. De maatregel geldt voor de 1,35 miljoen personenwagens in de stad en blijft twee jaar van kracht. In die tijd worden er belangrijke herstelwerkzaamheden uitgevoerd, komen er nieuwe verkeerswegen en wordt ook de infrastructuur voor het openbaar vervoer uitgebreid.

De inwoners van Bogota zijn ook zonder auto mobiel. Autoluwe zondagen en een jaarlijkse “dag zonder auto” hebben ook de rijkere inwoners geleerd zich te behelpen met bussen, taxi’s en de fiets. Bogota heeft intussen al 534 kilometer fietspaden en een systeem van snelle bussen met eigen rijstroken. Een grote meerderheid van de acht miljoen inwoners van de stad heeft overigens geen auto.

Gemopper



Sommige inwoners van de hoofdstad mopperen dat het net de bussen zijn die het meest vervuilen. Maar het stadbestuur zegt dat de luchtkwaliteit de voorbije jaren verbeterd is. Bovendien moet er iets ondernomen worden tegen het almaar stijgende aantal auto’s in de hoofdstad. In 2007 reden er in Bogotá al bijna drie keer meer personenwagens rond dan in 2001. De files worden dan ook almaar erger.

Critici hekelen de uitzonderingsmaatregelen die gelden voor taxi’s, busjes en sommige andere voertuigen. Ze vinden dat de stad ook veel meer moet investeren in het openbaar vervoer, in intelligente verkeersgeleiding en in verkeersopvoeding van de inwoners van Bogota.

Latijns-Amerika



Ook andere Latijns-Amerikaanse steden als São Paulo, Mexico-stad, Santiago de Chile, San José en La Paz hebben een beurtrol ingevoerd voor personenauto’s om het verkeer in te dammen. In Honduras geldt in heel het land een regeling waarbij chauffeurs zelf mogen kiezen op welke dag ze niet rijden.

De beperkingen blijken niet overal veel resultaten op te leveren. In Caracas werd het effect al na een vijftal jaar teniet gedaan door de verdere aangroei van het wagenpark.


Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.