Latijns-Amerikaanse leerkracht moet met computer leren werken

Als de Latijns-Amerikaanse regeringen de kwaliteit van hun onderwijs willen verbeteren, dan zullen ze eerst en vooral leerkrachten met informatie- en communicatietechnologie vertrouwd moeten maken. Dat is de belangrijkste boodschap van een twee dagen durende VN-ministertop in Buenos Aires.

“In veel gevallen kent de student meer van de nieuwe technologieën dan de arme docent, die geen computer of internet in huis heeft en die zich niet in die wereld durft te wagen”, zegt de Chileen Jorge Sequeira, regionaal directeur van VN-onderwijsorganisatie Unesco.

Het niveau van de opleiding van de leerkrachten in Latijns-Amerika moet dringend omhoog. Dat is de boodschap van de bijeenkomst in Buenos Aires die door de Verenigde Naties wordt georganiseerd en die vandaag eindigt. Met de vergadering bereidt de regio zich voor op een bijeenkomst van de Economische en Sociale Raad van de Verenigde Naties (Ecosoc), die in juli in Genève plaatsvindt.

Tweede millenniumdoelstelling

Latijns-Amerika komt dicht in de buurt van de tweede VN-millenniumdoelstelling, lager onderwijs voor iedereen, stelt een rapport dat op de bijeenkomt is gepresenteerd. De regio bereikt 95 procent van de kinderen, met een “indrukwekkende” vooruitgang in Belize, Guatemala en Nicaragua.

Toch zullen in 2015, de deadline voor de millenniumdoelstellingen, nog veel kinderen geen school hebben gezien, waarschuwt het rapport. Momenteel gaat het om 2,9 miljoen kinderen in de hele regio, en sommige landen vorderen traag op dit punt.

Maar het gaat er niet alleen om dát de kinderen school gaan, ook wat ze leren is belangrijk, zeggen de deskundigen. Daarom stellen de Latijns-Amerikaanse regeringen voor de leerkrachtenopleidingen te actualiseren.
“De doelstelling voor kwaliteitsvol onderwijs gaan we niet halen in 2015”, voorspelt Jorge Sequeira. “Geen enkel land gaat het goed doen op dit punt omdat we geen aandacht besteden aan de carrière van de leerkracht, en dan heb ik het niet alleen over de morele en financiële waardering.”

Gratis laptop en internet

“De onderwijzer moet verandering kunnen brengen in het leven van zijn leerlingen en van de gemeenschap waarin hij werkt, en daarvoor zijn minimumnormen, betere opleiding, permanente bijscholing en vorming over conflictoplossing nodig”, zegt Sequeira.

Argentinië, Costa Rica, Chili, Mexico en Uruguay doen inspanningen, zegt de regionale Unesco-directeur, maar de resultaten daarvan zullen we pas over enkele jaren zien.

Op welke problemen de inspanningen botsen, blijkt bij het Ceibal-plan van de vorige Uruguayaanse regering van Tabaré Vázquez (2005-2010). Die stelde elke leerlingen van het lager onderwijs een gratis laptopcomputer en internetaansluiting ter beschikking; nu wordt dit plan naar het secundair onderwijs uitgebreid. Deskundigen wijzen erop dat de leerkrachten niet voorbereid waren om dit proces te kunnen leiden in de klas.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.