Londen introduceert taxi op waterstof

De bekende zwarte taxi’s in Londen worden groen. Ze zien er nog steeds uit als alle andere maar hebben een bijzondere, niet vervuilende motor op waterstof. Sinds enkele dagen rijden er enkele exemplaren rond in de Britse hoofdstad.

De zogeheten Fuel Cell Black Cabs hebben een elektromotor op accu’s. De energie wordt opgewekt met een brandstofcel waarin waterstof zit. De waterstof wordt omgezet in elektriciteit. De taxi stoot alleen maar water uit.

Waterstof tanken duurt slechts enkele minuten. Met een volle tank kan de taxi 400 kilometer rijden. De taxi’s halen een topsnelheid van 130 kilometer per uur en kunnen dus ook op de autosnelweg.

De testritten zijn al achter de rug. Sinds vorige week zijn de eerste Fuel Cell Black Cabs operationeel. Tegen volgend jaar, wanneer Londen de Olympische Spelen ontvangt, moeten er een heel pak van die waterstoftaxi’s rondrijden.

De Londense burgemeester Boris Johnson kondigde aan dat er in de hoofdstad verscheidene tankstations voor dit type voertuigen komen.

De taxi’s zijn ontwikkeld door een consortium onder leiding van Intelligent Energy, dat al auto’ met een brandstofcel bouwde. Onder meer autobouwer Lotus Engineering maakt deel uit van het consortium. Het project werd deels gefinancierd door de Britse regering.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.