Luchtvaart wil helft minder uitstoten tegen 2050

De luchtvaartindustrie belooft haar CO2-uitstoot met de helft verminderen tegen 2050 en elk jaar 1,5 procent efficiënter om te gaan met brandstof. De milieubeweging is echter niet bepaald onder de indruk.
Volgens Giovanni Bisignani, hoofd van de International Air Transport Association (IATA), is “geen enkele andere industrie zo verenigd, ambitieus en vastberaden” in de strijd tegen de klimaatverandering. “We hebben alle spelers bijeengebracht met een duidelijke strategie en doelwitten die ambitieuzer zijn dan wat ons opgelegd zou worden”, zegt hij. De IATA-strategie is gebaseerd op vier pijlers: technologie, operaties, infrastructuur en economische maatregelen. Volgens Bisignani heeft de hele sector zich achter die strategie geschaard, van luchthavens over vliegmaatschappijen tot vliegtuigfabrikanten.
VN-secretaris-generaal Ban Ki-moon is blij met de beloftes van de sector, maar riep ook meteen op tot concrete acties. Hij benadrukte dat emissiereducties in de transportsector onmisbaar zijn om een gevaarlijke klimaatverandering af te wenden.
Het IPCC, het intergouvernementeel klimaatpanel van de VN, schatte in 2007 dat brandstof voor de luchtvaart voor 2 tot 3 procent van het wereldwijde verbruik van fossiele brandstoffen verantwoordelijk was. Volgens een recenter rapport van onder meer het Amerikaanse ministerie voor Transport zou het aandeel van de sector echter een vijfde hoger liggen dan die schatting. Bovendien is de luchtvaart een sector die jaarlijks sterk blijft groeien.

Milieubeweging sceptisch


De milieubeweging wordt warm noch koud van de beloften van de luchtvaartsector. “Deze belofte komt niet toevallig op minder dan twee maanden van de VN-top in Kopenhagen, waar over het vervolg van het Kyotoakkoord moet worden beslist”, zegt Joeri Thijs, transportspecialist van de milieuorganisatie Greenpeace. “Emissies van de luchtvaartindustrie vielen buiten dat Kyotoprotocol, en de sector wil duidelijk van die beschermde status blijven genieten.”
Thijs vindt dan ook dat de mooie beloftes met een korrel zout genomen moeten worden. “Denk maar aan de beloftes van de auto-industrie in de jaren 90”, zegt Thijs. “Die slaagde er toen in om bindende wetgeving meer dan tien jaar uit te stellen door een vrijwillig akkoord te tekenen met de Europese Commissie. Het resultaat: er is de voorbije vijftien jaar nauwelijks vooruitgang geboekt op het vlak van zuiniger auto’s.”
De luchtvaartsector mag dan ook geen voorkeursbehandeling krijgen, zegt Thijs. “Luchtvaartemissies moeten zonder pardon deel uitmaken van een klimaatakkoord in Kopenhagen en moeten drastisch naar beneden. Bovendien moet alle plannen voor luchtvaartexpansie van de baan, zoals het Vlaamse Start-plan om de luchthaven van Zaventem in capaciteit te verdubbelen tegen 2025.”
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift