Luchtvaartsector wil CO2-compensatie

Internationale vliegmaatschappijen zijn voor het eerst overeengekomen om vanaf 2020 hun uitstoot te verminderen. Ze willen dat doen via CO2-compensatie, maar leggen zichzelf geen uitstootplafond op.

De Internationale Associatie voor Luchttransport (IATA) noemt het akkoord “historisch”. In de resolutie roepen haar leden de regeringen wereldwijd op om een emissiehandel in het leven te roepen als instrument om de uitstoot te verminderen.

“De maatschappijen willen samen met de overheden een solide platform bouwen voor de toekomstige duurzame ontwikkeling van de luchtvaart”, zegt Tony Tyler, directeur-generaal van de IATA, in een persbericht. “De bal ligt nu in het kamp van de regeringen. We zullen ze volop steunen als ze het voortouw nemen in de zoektocht naar een wereldwijd akkoord via de Internationale Organisatie voor de Burgerluchtvaart (ICAO).”

“Het zal niet makkelijk worden om een akkoord te vinden, gezien de potentiële financiële gevolgen”, zegt Tyler. “Maar duurzaamheid is nodig voor de sector om te kunnen groeien. Dit akkoord van de industrie zou moeten helpen om de politieke impasse te doorbreken en moet regeringen het momentum en het gereedschap geven om hun moeilijke onderhandelingen verder te zetten.”

Kritiek

Milieuorganisaties verwelkomen de koersverandering van de IATA , die tot nog toe bleef hameren op externe factoren zoals een betere luchtverkeersleiding, zuiniger toestellen of biobrandstoffen om de klimaatimpact te verkleinen. Maar er is ook kritiek: de maatschappijen legden zichzelf immers geen uitstootbeperking op. Bovendien, zeggen critici, geeft het model de maatschappijen de mogelijkheid om gewoon uitstootrechten aan te kopen buiten de luchtvaartsector, en zelf dus geen inspanningen te doen om hun eigen voetafdruk te verkleinen. Dergelijke uitstootrechten zijn momenteel spotgoedkoop.

“De beslissing is een welkome stap naar een betere regulering van de rol van de luchtvaart in de klimaatverandering”, zegt Eva Filzmoser van de organisatie Carbon Watch. “Maar de keuze voor een systeem van CO2-compensatie is een verkeerde keuze, omdat ze niet leidt tot een lagere uitstoot in de sector zelf. Het compenseert enkel de emissie door investeringen in projecten elders. Alleen een cap-and-trade systeem, met een uitstootplafond en een limiet op de CO2-compensatie, kan voldoende stimuli geven om de uitstoot binnen de sector zelf te verminderen.”

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2790   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2790  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.