Made in China wordt sjiek

In de Chinese culturele scene hebben Maoïstische strakheid en flashy westerse moderniteit definitief afgedaan. Een nieuwe eclectische Chinese stijl die oriëntaalse weelderigheid met eenvoud combineert, verovert de harten van de Chinese rijke klasse. Van Chinees design over schilderkunst tot architectuur, de nieuwe mix van abstract en traditioneel zet de toon.



China’s nieuwe artistieke opwelling is zonder twijfel een neveneffect van de economische boom, die een nieuwe klasse van Chinese rijken heeft gecreëerd. Wat wil je nog meer als je al een wagen en een huis hebt gekocht?, vraagt de Chinese designer Celia Shi retorisch. Rijke Chinezen gaan nu ook voor een bepaalde levensstijl. Hoe meer keuzes, hoe beter.

Beijing Illinois Co. Ltd, het design- en interieurbedrijf van Shi, is een Chinees succesverhaal. Sinds de oprichting van Illinois negen jaar geleden focust Shi zich resoluut op de groeiende rijkere middenklasse en hun affectie voor kwaliteitsproducten met een weelderig, oriëntaals tintje. Shi’s producten zijn razend populair. Illinois heeft intussen veertig verschillende interieurreeksen op de markt gebracht, met klinkende namen als Aurora, Moli, New Vivid en zelfs Armani. Het assortiment is enorm uitgebreid: van neoklassieke Chinese meubels uit donker, massief hout en met oosterse knipoogjes zoals ingegraveerde bamboebladeren, over moderne, minimalistische bureaustoelen tot boekenrekken in grillige combinaties van glas en staal. Het etiket Made in China is niet langer synoniem voor goedkope spullen van lage kwaliteit.

Ook in de kringen van liefhebbers van moderne kunst in Peking, waar gewoonlijk avant garde en experimentele kunst in trek zijn, doet de barokke retrostijl zijn intrede. Hebbedingen zijn bijvoorbeeld de schilderijen van Pang Yongjie uit Shangdong, die geïnspireerd door de esthetiek van de Tang Dynastie die sensuele schoonheden naakt portretteert. Pangs werken sieren tegenwoordig zowel traditionele binnenhoven als hippe, moderne flats. Pang is populair omdat hij abstract en traditioneel goed combineert, oordeelt kunsthandelaar Emily Zhang. Zijn lichaamshoudingen zijn suggestief maar zijn kleuren - geel, rood en paars - verwijzen naar het oude China en geven de schilderijen een dramatische toets.

In de altijd groeiende voorsteden van Peking duikt de Tang-stijl ook steeds meer in het straatbeeld op. Waar rijke stedelingen enkele jaren geleden nog kozen voor Spaanse haciënda’s, Europese herenhuizen of Californische villa’s, willen ze nu moderne Chinese villa’s met zwevende daken en gezellige binnenpleintjes. Volgens architect Lu Dalong is zelfs de rijkere vastgoedmarkt klaar voor de nieuwe eclectische Chinese stijl. Dalong is de ontwerper van Cathay View, een nieuw wooncomplex van villa’s met binnenpleintjes in de voorstad Shunyi. Dankzij China’s groeiende invloed in de wereld is de Tang-stijl zelfs internationaal aan een opmars bezig.

Volgens designer Rebecca Xsu hangt de nieuwe trend samen met het verlangen van mensen om terug te keren naar hun roots en de natuur. Mensen willen altijd ontsnappen, er is te veel staal en beton. Vroeger leefden de inwoners van Peking dicht bij de natuur en de aarde. Kijk maar naar onze binnenpleintjes: die waren open naar de lucht en hadden vloeren uit zand. Dat gevoel willen designers opnieuw oproepen.

Zonder jouw steun bestaat MO* niet.

Wil je dat MO* dit soort verhalen blijft brengen?
Steun ons en word proMO* voor maar €4/maand of doe een vrije gift

Word proMO* of Doe een gift