Meisjes bank vooruit in Koranscholen

In Bangladesh en Pakistan bezoeken steeds meer meisjes madrassa’s, traditionele islamitische scholen die gratis onderwijs aanbieden. In Bangladesh beginnen die instellingen ook Engels, informatica te onderwijzen en hun leerlingen bewust te maken van hedendaagse problemen als de klimaatverandering.
Lessen klassiek Arabisch en de Koran uit het hoofd leren staan nog altijd centraal in madrassa’s. Sommige Koranscholen verspreiden fundamentalistische denkbeelden en de Pakistaanse regering trad de voorbije jaren op tegen een aantal instellingen waar leerlingen op de gewapende strijd werden voorbereid. Maar veel Koranscholen gaan een heel andere richting uit.
Modernisering
Vroeger lieten madrassa’s in Bangladesh alleen jongens toe, maar nu proberen steeds meer Koranscholen ook meisjes aan te trekken. Ze vullen hun curriculum ook aan met moderne vakken.
Dat wordt in de hand gewerkt door de aanzienlijke financiële steun die hervormingsgezinde madrassa’s sinds enkele jaren van de overheid krijgen. “Om toegang te krijgen tot dat geld zijn veel madrassa’s Engels en Bengalees beginnen te onderwijzen”, zegt Zainul Abedine, de directeur van de grootste madrassa in Dhaka. “Ze krijgen veel meer studenten, en ook het aantal scholen neemt snel toe.”
In de Bengalese madrassa’s lopen intussen al zes miljoen kinderen en jongeren school, en dat aantal lijkt nog fors te gaan stijgen naarmate er meer meisjes worden ingeschreven.
Volgens een recente studie van de Wereldbank dragen de madrassa’s er vooral in plattelandsgebieden toe bij dat meisjes dezelfde onderwijskansen krijgen als jongens. Nogal wat meisjes stromen vanuit madrassa’s door naar hoger onderwijs.
 
De auteur van de studie, Nazmul Chaudhury, stelt ook dat de gemoderniseerde Koranscholen vertrekken van “attitudes die de democratie bevorderen”.
Bangladesh heeft nog een lange weg te gaan. Volgens cijfers van de VN kan 48 procent van de bevolking er niet lezen en schrijven.

Steeds meer scholieren


Ook in Pakistan zit religieus onderwijs voor meisjes in de lift. Het land telt al meer dan 1900 geregistreerde meisjesmadrassa’s, en het aantal stijgt snel. Het openbaar onderwijs in Pakistan biedt niet voor alle kinderen plaats, en nogal wat ouders maken zich zorgen dat de traditionele islamitische waarden teloor gaan.
Aan de officiële Pakistaanse meisjesmadrassa’s studeren al een kwart miljoen meisjes. Hun slaagpercentages zijn relatief hoog en ze vatten vaak verdere studies aan. Toch zeggen critici dat de instellingen een wereldbeeld in stand helpen houden waarin vrouwen ondergeschikt zijn aan mannen.
In Indonesië, het land met de grootste moslimbevolking ter wereld, hebben meisjes al langer toegang tot het islamitische onderwijs. De meeste van de 14.000 zogenaamde pesantrens met hun ruim drie miljoen scholieren staan er hoog in aanzien. Naast de traditionele vakken is er in hun curriculum ook plaats voor moderne talen en informatica.
In Indonesië krijgen islamitische scholen ook steun van internationale hulporganisaties. Die zetten de scholen waarmee ze samenwerken ook aan hun curriculum aan te passen aan de wereld van vandaag.

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.