Milieubewuste Belgen stellen koopgedrag bij

Uit de tweede Belgische Duurzaamheidsbarometer blijkt het koopgedrag van de Belgen te vergroenen. Als redenen worden respect voor mens en milieu gegeven.

69 procent van de ondervraagden gaf aan hun aankoopgedrag te veranderen. Dit is een stijging van bijna dertig procent in vergelijking met vorig jaar. Deze groep valt uiteen in twee stromingen. Een eerste groep van 38 procent gaf aan hun gedrag aan te passen omwille van ideologische redenen. Het zijn voornamelijk Babyboomers die in deze groep vertegenwoordigd zijn. Zij hebben de middelen en de kennis om voor duurzaamheid te kiezen.

De tweede groep is minder voor de hand liggend. De financiële crisis trof deze mensen hard in hun portemonee. Desondanks kiezen ook zij voor duurzame producten indien de prijs/kwaliteit verhouding gelijk is.

Klantentrouw

Uit de cijfers blijkt dat 41 procent van de Belgen reeds van merk of winkel veranderde, gedreven door duurzaamheidscriteria. Daar komt nog eens bij dat maar liefst zestig procent een product links laat liggen wanneer ze het gevoel hebben dat de producent geen respect heeft voor mens, milieu of samenleving. Vorig jaar was dit maar 24 procent.

Ideologische redenen doen het aankoopgedrag aanpassen

Volgens een gangbare theorie vindt de burger geen duurzame producten omdat bedrijven bang zijn voor cynisme bij de klant. Maar het bedrijfsleven moet net wel inzetten op groene goederen, zo blijkt uit deze duurzaamheidsbarometer. 69 procent van de Belgen is bereid meer te betalen voor producten die respect vertonen voor mens, samenleving en milieu.

Informering

77 procent van de ondervraagden kon tenminste één milieuvriendelijke onderneming bij naam noemen. Dat is een grote vooruitgang in vergelijking met vorig jaar. Toen slaagde slechts 37 procent daarin. Het vaakst vielen de namen Ecover, Oxfam en Max Havelaar. Het is niet toevallig dat drie ideologische bedrijven het podium bezetten. De positie en standpunten van die bedrijven zijn bij het grote publiek bekend.

Daar staat tegenover dat heel wat elektriciteitsbedrijven en producenten ook inspanningen leveren. Maar hen lukt het hen niet zichzelf optimaal te promoten. Bovendien kost het de klant vaak moeite om te achterhalen of een bedrijf ecologisch bezig is. Daar komt nog eens bij dat het bedrijfsleven met een geloofwaardigheidsprobleem kampt. 72 procent van de ondervraagden gelooft niet dat die zich fundamenteel bezighouden met duurzaamheid.

 

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 3196   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift