MO* op Filmfestival Open Doek

In de eerste week van mei stellen MO* en Filmfestival Open Doek vijf premières van vijf straffe documentaires voor. Elke documentaire wordt gevolgd of voorafgegaan door een gesprek of debat, gemodereerd door een journalist van MO*. Voor elke documentaire geeft MO* ook nog eens 50 duotickets weg.

Maandag 2 mei — 17u — “Into Eternity” — MO*journaliste Alma De Walsche in debat met Jos Geysels (ex-voorzitter Groen!) en Peter De Preter (specialist nucleair afval NIRAS).

Iedere dag produceren elektriciteitscentrales over de hele wereld tonnen hoog radioactief nucleair afval, dat nog minstens honderdduizend jaar schadelijk blijft voor de mens. De documentaire richt zich op één mogelijke oplossing van dit groeiende probleem. In Finland wordt diep onder de rotsgrond gebouwd aan Onkalo, letterlijk ‘spelonk’: een gigantisch en ondoordringbare bunker waar het Finse nucleaire materiaal de komende eeuwen moet worden opgeslagen. Een project van ongekende proporties. De bouw begon vorige eeuw en zal pas volgende eeuw voltooid zijn. Regisseur Michael Madsen structureert zijn portret als een brief aan toekomstige generaties, en richt zich met name op de filosofische en existentiële vragen die Onkalo oproept. Want hoe kun je als beschaving die pas een paar duizend jaar bestaat overzien hoe de wereld er over honderdduizend jaar uitziet? Hoe voorkom je dat toekomstige beschavingen, na het verdwijnen van de huidige talen, maatschappijen en misschien zelfs levensvormen, de bunker proberen open te breken? Een intrigerende documentaire over de nucleaire mythe met doodernstige vragen.

Dinsdag 3 mei — 19u — “Blood in the mobile” — MO*journalist John Vandaele in debat met Jurgen Thysmans (communicatiemanager Nokia Benelux) en Tamira Gunzburg (beleidsmedewerker Centraal-Afrika Broederlijk Delen).

Voor de fabricage van mobiele telefoons worden mineralen uit Congo gebruikt. De afgelopen vijftien jaar stierven er vijf miljoen mensen door de burgeroorlog in het land. De VN rapporteren al jaren verbanden tussen de mineralenhandel en de oorlog. Poulsen realiseert zich dat hij als consument het wiel draaiende houdt en besluit af te reizen naar Walikale in Congo en de ontoegankelijke Bisie-mijn, een soort no-go-area, om met eigen ogen te zien onder welke gevaarlijke omstandigheden het mineraal coltan wordt gewonnen door de veelal minderjarige mijnwerkers. Zo ontdekt hij wie er uiteindelijk geld aan verdient. Een ambtenaar bij het Ministerie van Mijnbouw blijkt zelf een bedrijfje te hebben dat bemiddelt bij de mijnbouwvergunningen, het leger int tol bij de poort, en krijgsheren kopen wapens van de opbrengst van het mineraal, dat ervoor zorgt dat wij met onze geliefden kunnen bellen.

Documentaire in Michael Moore-stijl die heel wat duistere zaakjes onthuld en ondubbelzinnig de noodzaak aantoont om te streven naar een eerlijke en menswaardige winning van grondstoffen voor elektronica. Documentaire die niet alleen choqueert maar ook oproept.

Donderdag 5 mei — 19u — “Missie Congo” — MO*journaliste Olivia Rutazibwa in debat met Bambi Ceuppens (antropologe Afrikamuseum) en regisseur Hans Put.

Meer dan een eeuw lang trokken duizenden Vlaamse paters, broeders en zusters naar Congo om het land te kerstenen, te onderwijzen en te helpen op sociaal en economisch vlak. Vandaag zijn er nog slechts een honderdtal Vlaamse missionarissen in Congo. Regisseur Hans Put ging er op zoek naar deze laatste missionarissen. Wie zijn zij en wat doen zij daar nog? Hij maakte een verrassende en boeiende tocht dwars door Congo. Vanuit Kinhasa naar Kananga, Lubumbashi en Kolwezi en terug. De documentaire behandelt honderd jaar missiewerk, maar gaat meer over de toekomst dan over het verleden. De regisseur praat met hen over hun werk, hun geloof en de toekomst van de Afrikaanse kerk. De tijd dat missionarissen in Congo waren om zieltjes te winnen, ligt ver achter ons. Velen zetten zich vandaag in voor de opvang van straatkinderen. Daarnaast houden ze zich ook met herbebossing en milieubescherming bezig. Maar één ding is zeker: nieuwe missionarissen komen er niet meer. Dit betekent dat het binnen enkele jaren gedaan is  met de Vlaamse missionarissen in Congo.De documentaire is een soort reisdagboek, waarbij missie zowel naar missionarissen verwijst als naar opdracht.

Zaterdag 7 mei — 17u — “Smakelijk Eten” — MO*journaliste Alma De Walsche in debat met Dorien Pelckmans (VELT) en met Kristof Volckaert (Boerenbond)

Wel of niet die boontjes uit Kenia voorschotelen aan je gasten? En een tropisch garnaaltje uit Azië als amuse? Inderdaad, een wereld aan voedsel ligt het hele jaar door op ons bord. Fruit en vlees reizen de hele wereld rond en liggen toch voor een betaalbare prijs in onze winkelrekken. De wereld is onze supermarkt geworden. Maar wat is echt de prijs die betaald moet worden voor ons voedsel? Wie weet waar ons voedsel vandaan komt, door wiens handen het is gegaan, wie eraan heeft verdiend en wie ervoor is opzij gezet? Over de schade aan mens en milieu, de voor- en nadelen van globalisering en de roekeloze overexploitering van de aarde kan veel meer worden gezegd dan de consument zich zal realiseren.

Walther Grotenhuis onderzocht de herkomst en gevolgen van drie producten: soja (als basis voor veevoeder) uit Brazilië, garnalen uit de Filippijnen en boontjes uit Kenia. Resultaat is een creatieve documentaire over de herkomst van voedsel en het mijnenveld van morele keuzes en dilemma’s die daarmee verbonden zijn. Een sterke eye-opener met de stem van Koen De Bouw.

Zaterdag 7 mei — 20u — “Grande Hotel” — MO*journaliste Olivia Rutazibwa in gesprek met regisseur Lotte Stoops

Berta voelt zich na 33 jaar nog steeds niet thuis in Portugal. Haar mijmeringen nemen ons mee naar haar echte ‘thuis’: de stad Beira aan de kust van Mozambique. Hier staat het Grande Hotel, het symbool van de getroebleerde geschiedenis van Mozambique. Dit pronkstuk van het koloniaal regime, gebouwd in 1955, was met zijn 12.000 m2, een Olympisch zwembad en luxe restaurant een echt vijfsterrenhotel. Meer dan 3500 Mozambikanen hebben er tijdens en na de burgeroorlog hun toevlucht gezocht tussen de brede gangen en imposante trappenhuizen. Alles wat van waarde was in het gebouw, is gesloopt en verkocht; alleen het betonnen karkas staat nog overeind. Kleine bedrijfjes bloeien er op, maar er is ook geweld en gevaar. Met de hulp van een paar behulpzame bewoners zien we hoe de huidige bewoners met veel vernuft iets van hun onderkomen weten te maken, en dat van de oorspronkelijke grandeur helemaal niets meer over is.

Lotte Stoops is er in gelukt om een genuanceerd beeld te brengen, waarin ze niet veroordeeld, maar met veel respect mensen toont of laat vertellen. Het resultaat is een fascinerend en visueel indrukwekkend relaas, tevens het eigenzinnige debuut van deze Turnhoutse cineaste.

Alle films worden vertoond in cinema Utopolis in Turnhout. Voor elke avond geeft MO* 50 duotickets weg. Meedoen kan via deze link.

Meer info over Filmfestival Open Doek: www.opendoek.be

Maak MO* mee mogelijk.

Word proMO* net als 2798   andere lezers en maak MO* mee mogelijk. Zo blijven al onze verhalen gratis online beschikbaar voor iédereen.

Ik word proMO*    Ik doe liever een gift

Over de auteur

Met de steun van

 2798  

Onze leden

11.11.1111.11.11 Search <em>for</em> Common GroundSearch for Common Ground Broederlijk delenBroederlijk Delen Rikolto (Vredeseilanden)Rikolto ZebrastraatZebrastraat Fair Trade BelgiumFairtrade Belgium 
MemisaMemisa Plan BelgiePlan WSM (Wereldsolidariteit)WSM Oxfam BelgiëOxfam België  Handicap InternationalHandicap International Artsen Zonder VakantieArtsen Zonder Vakantie FosFOS
 UnicefUnicef  Dokters van de WereldDokters van de wereld Caritas VlaanderenCaritas Vlaanderen

© Wereldmediahuis vzw — 2024.

De Vlaamse overheid is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze website.