MO.be, Apache, StampMedia.be en rektoverso.be gaan nauwer samenwerken

Vier nieuwssites, MO.be, Apache.be, StampMedia.be en rektoverso.be, gaan intensief samenwerken door nieuwsberichten uit te wisselen en naar mekaar te verwijzen.
  • Kristof Clerix Georges Timmerman (Apache), Stefan Kolgen (Stampmedia), Bart Vanacker (MO.be), Bram Souffreau (Apache) en Gie Goris (MO*) op een gezamenlijke redactievergadering Kristof Clerix
‘Wat informatie lijkt of pretendeert te zijn, maakt de burger alleen onbekwaam om te oordelen’, schreef Arnon Grunberg op 5 december 2009 en specialisten in binnen- en buitenland ondersteunen deze uitspraak met cijfers en statistieken. In een democratie die deze naam nog waardig wil zijn, is dat een alarmerende vaststelling. De vrije media bestaan immers enkel om die burger zodanig te informeren dat hij of zij wél in staat is om te oordelen.’
Dat citaat uit het kerstessay van Geert Buelens –die hiervoor op 12 mei de Arkprijs krijgt– maakt duidelijk waarom nieuwe media-initiatieven nodig zijn én volop groeien. Opboksen tegen de grote mainstreammedia met hun enorme budgetten is uiteraard niet makkelijk, toch wil een handvol initiatieven in Vlaanderen timmeren aan een democratische mediatoekomst, door kwaliteitsvol werk af te leveren voor een breed publiek.
Omdat l’union nog altijd la force maakt, beslisten MO.be, Apache, StampMedia.be en rektoverso.be om intensief te gaan samenwerken. De vier nieuwssites hebben een complementair nieuwsprofiel en een vergelijkbare professionele, journalistieke ambitie. ‘Eenzijdige of foutieve informatie kan je alleen bestrijden met de waarheid, la verdad verdadera. Wie tegeninformatie wil brengen, moet veel rigoureuzer te werk gaan dan de leverancier van het geruststellende of sensationele bericht aan de mainstreammedia’, stelt voormalig directeur van Le Monde Diplomatique, Ignacio Ramonet. Dat is de geest waarin de vier partners samen aan nieuws, achtergrond en opinie willen werken.
De vier partners behouden elk hun gezicht en specifiek profiel, samen verruimen en verdiepen ze het nieuwsaanbod op de Vlaamse mediamarkt. Er is dus geen sprake van fusie, integendeel: de profilering en eigenheid van elke partner draagt juist bij tot het bereiken van telkens andere deel/doelpublieken. Door inhoud te crossposten, maken die gebruikers ook kennis met de andere partners en verhoogt het aantal mensen die degelijke informatie aangeboden krijgen. In de toekomst kunnen eventueel andere partners deel gaan uitmaken van dit samenwerkingsverband.
MO* en MO.be zijn journalistieke media die een brede groep lezers informeren over de bepalende tendensen van de mondialisering, met een sterke nadruk op duiding en achtergrond. Terwijl de meeste media de blik steeds meer op de eigen navel richten, kiezen MO* en MO.be resoluut voor het mondiale perspectief.
APACHE is een collectief van freelance journalisten. Zij brengen vooral onderzoeksjournalistiek, duiding & analyse en volkse reportages. Daarnaast proberen de oprichters van Apache op het internet nieuwe manieren te vinden om aan journalistiek te doen.
STAMPMEDIA (www.stampmedia.be) is het eerste persagentschap in Vlaanderen - erkend als ‘algemeen nieuwsmedium’ door de Vlaamse Vereniging van Journalisten - dat een stem geeft aan alle jongeren in de media.
REKTO:VERSO (www.rektoverso.be) is een gratis tweemaandelijks cultureel tijdschrift / archiefsite, met beschouwende kunst- en cultuurkritiek over film, muziek, literatuur, podium en beeldende kunst, niet zelden bekeken door een maatschappelijke bril.
Ik ben proMO*

Nu je hier toch bent

Om de journalistiek van MO* toekomst te geven, is de steun van elke lezer meer dan ooit nodig. Vind je dat in deze tijden van populisme en nepnieuws een medium als MO* absoluut nodig is om de waarheid boven te spitten? Word proMO*.

Wil je bijdragen tot de mondiale (onderzoeks)journalistiek in het Nederlandstalig taalgebied? Dat kan, als proMO*.

Wil je er mee voor zorgen dat de journalistiek van MO* mogelijk blijft en, ondanks de besparingspolitiek, verder uitgebouwd wordt? Dat doe je, als proMO*.

Je bent proMO* voor € 4/maand of € 50/jaar.

Word proMO* of Doe een gift

Over de auteur